Експерти виявили, скільки «дизеля» недоливають на українських АЗС.

Нещодавно Інститут споживчих експертиз проводив масштабну перевірку точності наливу бензину А-95 в мережах українських АЗС. Тоді виявилося, що більше половини заправок недоливають клієнтам оплачене пальне, заробляючи додатково величезні гроші. Але не менш важливим є і точність наливу дизельного пального, оскільки зараз фактично вся логістика країни тримається «на фурах». І якщо на баці бензину в легковику клієнт різницю може і не помітити, оскільки об’єми відносно не великі, то вантажівкам, які за одну заправку можуть «взяти на борт» 500 і більше літрів, недолив може влетіти в копійку. Тому експерти провели масштабну перевірку АЗС на дотримання чесності при продажу «солярки».

Контрольні зразки було відібрано як в мережах преміальних брендів (WOG, ОККО, AMIC, UPG, KLO, PARALLEL, SHELL), так і в мережах, що позиціонують себе як дискаунтери (УКРНАФТА, PRIME, CHIPO, MARKET, BVS, БРСМ-НАФТА, ANP, MANGO, MARSHALL, VST). Далі зразки було доправлено до акредитованої лабораторії на вимірювання. Результати виявилися неочікуваними, оскільки прогнози були, м’яко кажучи, не райдужні.

СХЕМА НЕДОЛИВУ. Насправді, механізми недоливу досить нехитрі, але можуть приносити серйозні незадекларовані прибутки для нечесних продавців. Найчастіше використовується дві схеми для обману споживача. Або сама колонка калібрується з похибкою на недолив (законодавство дозволяє похибку до 0,5%, а встановити можуть будь-яку), або встановлюється спеціальний «жучок», який фальсифікує показники наливу як на самій колонці, так і в касовій системі. Причому такі пристрої можуть приводитися в дію та відключатися мобільним телефоном і виявити їх практично неможливо.

Часто буває, що керівництво кожної конкретної АЗС намагається компенсувати втрати на логістиці, і можуть намагатися недоливом клієнтам компенсувати такі втрати. Керівництво мереж про це знають, і боряться з цим. У відповідальних мережах АЗК для цього застосовуються широкий спектр засобів, як технічних, так і ІТ. До того ж, зараз додалась ще одна проблема – кадрова. Більшість серйозних мереж мають в своєму штаті спеціальних інженерів, функціональний обов’язок яких – робити контрольні виїзди на АЗС, і перевіряти стан пломб і калібрування наливних колонок, тобто фактично не допускати випадків недоливу. Але інженерні кадри зараз є критично необхідними і у ЗСУ, відповідно, багато спеціалістів пішли на фронт добровольцями, когось було призвано. Таким чином, проміжки між регламентними перевірками та калібруванням на багатьох АЗК стали суттєво довшими.

Отже, зразки «солярки», придбаних на АЗС, виміряли в лабораторії мірним циліндром, та перерахували густину. Далі за спеціальною формулою спеціалісти привели об’єми до температури, за якої проби відбиралися на АЗС. Таким чином, було з’ясовано, що в семи великих мережах дизельне пальне недоливають, але в інших десяти – все чесно. Більш того, в чотирьох з десяти «чесних» мереж навіть зафіксовано перелив!

Результати експерти для зручності розділили на дві зони – зелену та червону. В першу потрапили мережі, в яких було зафіксовано допустимий недолив (нагадаємо, закон дозволяє до 0,5%) або перелив. В другу – відповідно АЗС, де заправили менше пального, ніж було оплачено.

Якщо у дослідженні точності наливу бензину лише одна мережа мала перелив, то з дизельним пальним ситуація набагато краща. Цілих чотири великих мережі «дарують» своїм клієнтам додатковий бонус. Найбільше відзначились мережа УКРНАФТА– тут перелив склав суттєвий 1 %, тобто за ціною стели це відповідно 51 копійка економії для клієнтів. За державною компанією йдуть мережі WOGт AMICз переливом на 0,75% та 0,5% відповідно або 42 та 27 копійок на літрі. З врахуванням персональної знижки програми лояльності, фінальна вартість тут вийде значно меншою. Також відпускають в бак більше, ніж оплачено, у популярній серед далекобійників мережі PRIME (0,4% або 21 коп./л.). І це при тому, що і мережі AMIC, УКРНАФТА також пропонують знижки при використанні програм лояльності, а PRIME просто дає знижки корпоративним клієнтам. Абсолютну точність наливу зафіксовано в найбільшій столичній мережі KLO, яка також має дуже гнучку систему знижок в аплікації, так і персональні в системі лояльності. Що стосується західної мережі CHIPO, тут теж зафіксовано «нуль» недоливу. Мінімальне значення і у східно-української мережі PARALLEL (0,05% або 3 коп.).

На противагу лідерам, аутсайдери БРСМ-НАФТА, BVS, ANP, MANGO, VSTнедоливають своїм клієнтам більше, ніж дозволені 0,5%. Зокрема, в мережі ANP клієнти не дорахуються 2% купленого пального, або відповідно ціні на стелі, 1 грн. і 3 коп. на літрі. Недоотримають «дизель» автовласники і в мережах БРСМ-НАФТА (73 коп./літр), SHELL (83 коп./літр), MANGO (82 коп./літр). У інших учасників недолив склав в діапазоні від 0,4 до 0,9 відсотків, в перерахунку від 20 до 44 копійок на літрі «дизеля».

 

АЗС

Фактичний відпуск, см3

% недоливу

Вартість 1 літра пального, грн

Вартість недоливу, грн./літр

Вартість 1 літра з врахуванням переливу/недоливу, грн./літр

WOG

2018

+0,75

55,99

- 0,42

55,57

УКРНАФТА

2030

+1

50,99

-0,51

50,48

AMIC

2010

+0,5

52,69

-0,27

52,16

PARALLEL

1999

-0,05

52,30

+ 0,03

52,33

KLO

2000

0

55,09

0

55,09

ОККО

1997

-0,15

55,99

 + 0,08

56,07

PRIME

2008

+0,4

51,90

-0,21

51,69

CHIPO

2000

0

50,40

0

50,40

UPG

1998

-0,1

51,90

+0,05

51,95

MARKET

1997

-0,15

49,49

+0,07

49,56

ANP

1960

-2

51,49

+1,03

52,52

SHELL

1970

-1,5

55,49

+0,83

56,32

MANGO

1968

-1,6

50,99

+0,82

51,81

БРСМ-НАФТА

1970

-1,5

48,49

+0,73

49,22

MARSHALL

1992

-0,4

50,90

+0,2

50,92

BVS

1984

-0,8

49,99

+0,4

50,03

VST

1982

-0,9

48,40

+0,44

48,84


дизель азс

yii\base\ErrorException
Error

PHP Core Warningyii\base\ErrorException

PHP Startup: Unable to load dynamic library '/opt/alt/php70/usr/lib64/php/modules/pdo_oci.so' - libclntsh.so.21.1: cannot open shared object file: No such file or directory

$_SERVER = [
    'PATH' => '/usr/local/bin:/bin:/usr/bin',
    'HTTP_ACCEPT' => 'text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8',
    'HTTP_ACCEPT_ENCODING' => 'br,gzip',
    'HTTP_ACCEPT_LANGUAGE' => 'en-US,en;q=0.5',
    'HTTP_CONNECTION' => 'Keep-Alive',
    'HTTP_HOST' => 'expertise.in.ua',
    'HTTP_USER_AGENT' => 'CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)',
    'HTTP_IF_MODIFIED_SINCE' => 'Sat, 02 Mar 2024 17:09:58 GMT',
    'HTTP_X_HTTPS' => '1',
    'DOCUMENT_ROOT' => '/home/expertis/public_html',
    'REMOTE_ADDR' => '3.236.112.70',
    'REMOTE_PORT' => '60066',
    'SERVER_ADDR' => '194.28.86.190',
    'SERVER_NAME' => 'expertise.in.ua',
    'SERVER_ADMIN' => 'webmaster@expertise.in.ua',
    'SERVER_PORT' => '443',
    'REQUEST_SCHEME' => 'https',
    'REQUEST_URI' => '/site/index',
    'REDIRECT_URL' => '/site/index',
    'REDIRECT_REQUEST_METHOD' => 'GET',
    'HTTPS' => 'on',
    'REDIRECT_STATUS' => '200',
    'SSL_PROTOCOL' => 'TLSv1.3',
    'SSL_CIPHER' => 'TLS_AES_256_GCM_SHA384',
    'SSL_CIPHER_USEKEYSIZE' => '256',
    'SSL_CIPHER_ALGKEYSIZE' => '256',
    'SCRIPT_FILENAME' => '/home/expertis/public_html/index.php',
    'QUERY_STRING' => '',
    'SCRIPT_URI' => 'https://expertise.in.ua/site/index',
    'SCRIPT_URL' => '/site/index',
    'SCRIPT_NAME' => '/index.php',
    'SERVER_PROTOCOL' => 'HTTP/1.1',
    'SERVER_SOFTWARE' => 'LiteSpeed',
    'REQUEST_METHOD' => 'GET',
    'X-LSCACHE' => 'on',
    'PHP_SELF' => '/index.php',
    'REQUEST_TIME_FLOAT' => 1721101589.3974559,
    'REQUEST_TIME' => 1721101589,
];