Тест високооктанових бензинів – «100-й» чи «95-й» з понтами?

Після недавнього ажіотажу з вступом в дію закону № 3769-IX про введення нормативу на додавання біоетанолу в бензин А-95, попит на високооктанові бензини А – 100 та А – 98 виріс до нечуваних для країни об’ємів. Причина – закон не вимагає наявності в них біоетанолу, тому багато автомобілістів вирішили не ризикувати і заливати гарантовано «зневоднений» бензин. Але чи всі продавці на ринку продають його чесно і як визначитися в маркуванні, адже в деяких мереж високооктановий бензин 98-й, в інших 100-й… Розібралися в питанні експерти Інституту споживчих експертиз, які провели масштабну перевірку найдорожчого пального на АЗС і перевіривши його в сертифікованій лабораторії.

Дослідження зразків «високооктану» відбулася майже всіх мережах, які продають цей вид бензину. До складу перевірених увійшли як найбільші всеукраїнські мережі (WOG, SOCAR, ОККО, UPG), так і серйозні регіональні гравці (потужна столична мережа KLO, чисельна мережа у Дніпрі та Дніпропетровській області VOSTOKGAZ, полтавська BVS, а також добре знані киянами станції GRANDPETROL).

Експерти традиційно розділили результати, отримані в лабораторії на зони – «зелену», «синю» та «червону». До першої потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, «синю» – зразки без порушень, але «без запасу міцності», тобто на грані дозволених значень. І нарешті, «червона» – мережі, пальне на яких не відповідало нормативам профільного ДСТУ. Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та наявність спирту.Потрібно зазначити відразу, що червона зона, на щастя, цього разу була відсутня.

Зелена зона

Високооктановий бензин – продукт преміальний і дорогий, тому тут йдеться не стільки про прибуток, скільки про престиж і репутацію. І схоже, українські мережі з цим питанням впоралися на відмінно. В «зеленій» зоні більшість учасників, показники бензинів перевищували вимоги ДСТУ. Експерти почали із замірів октанового числа, яке є чи не основним показником якості для цього типу пального. В складі учасників 5 мереж декларували в продажу бензин А-100, а інших три – 98-й. І експертам важливо було впевнитись, чи всі зразки відповідають маркуванню. Відповідно, значення для «сотого» повинно бути не менше 100 одиниць, і 98 - для «дев’яносто восьмого». Бо ж так заманливо продавати 98, під виглядом А-100… Але лабораторні дослідження підтвердили – всі мережі чесно продають те пальне, тип якого вказано на стелі. Серед «сотих» бензинів найбільше значення октанового числа зафіксоване у зразків, придбаних в мережі SOCARта WOG, відповідно, 101,4 та 100,9 одиниць. Пристойний «запас»! Відмінний результат також у фірмового F100KLO(100,5 од.). За таких показників октанового числа віддача двигуна на повну потужність забезпечена. Здивував експертів високооктановий бензин у мережі VOSTOKGAZ. Він продається як 98-й, а по факту октанове число дорівнює 100. Солідно. GRANDPETROL і BVS (марковані на стелі саме як 98-й) теж мають запас – показники 98,7 і 98,6 відповідно.

Далі поміряли вміст сірки – її в такому бензині повинен бути мінімум. Це шкідлива речовина - чим більше її в пальному, тим меншим буде ресурс двигуна, тим швидше вийде з ладу паливна система. 10 мг/кг – максимум, який допускає норматив Євро 5. Майже відсутня шкідлива сірка була у зразках WOG- 3 мг/кг, та SOCAR– 4 мг/кг. Майже вдвічі нижче нормативу виявилося у KLO та VOSTOKGAZ– всього по 5 мг/кг.

І насамкінець, перевірили вміст етанолу. Прогнозовано, його в жодного з учасників виявлено не було.

Синя зона.

В «синю» зону потрапили всеукраїнська мережа ОККО та UPG. Це також абсолютно кондиційне і якісне пальне, але з показниками, що впритул наблизилися до граничних норм. Зокрема, октанове число в обох мережах «застигло» на відмітці рівно 100. Також в зразку UPG виявлено незначну кількість біоетанолу – 0,5%. Це вкладається в норматив – до 5%, але це вже не повна відсутність.

За підсумками тесту директор Інституту Юрій Чорнобривець зазначив, що «високооктанові бензини в мережах АЗС України є дійсно заводським продуктом, без втручання в його склад і модифікацій «на місцях».

Олександр Бабенко 21.07.2025


А - 100

АЗС

(дослідження по ДСТУ 8737:2017)

Октанове число

(дослід. метод)

(норматив – не менш 95 од.), од.

Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг), мг/кг

Вміст біоетанолу (норматив не більше 5,0 %), %

WOG MUSTANG 100

100,9

3

Відсутній

SOCAR NANO 100

101,4

4

Відсутній

KLO F100

100,5

5

Відсутній

 

 

 

 

ОККО PULLS 100

100,0

7

Відсутній

UPG 100

100,0

3

0,5

А – 98

АЗС

(дослідження по ДСТУ 8737:2017)

Октанове число

(дослід. метод)

(норматив – не менш 95 од.), од.

Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг), мг/кг

Вміст біоетанолу (норматив не більше 5,0 %), %

VOSTOKGAZ A – 98

100,0

5

Відсутній

GRAND PETROL A -98

98,6

7

Відсутній

BVS A-98

98,7

8

Відсутній