Тест «зимової» солярки – більше третини українських мереж АЗС не витримали випробування.
10.12.2024
Зима прийшла в Україну, як завжди, «неочікувано», що відразу додало «головного болю» власникам дизельних авто і перевізників. Як відомо, це паливо за низьких температур перестає «текти», перетворюється на «жижу» і забиває в кінцевому підсумку паливопроводи, що може призвести до не можливості продовжувати рух. Саме тому його морозостійкість має таке важливе значення. Інститут споживчих експертиз перевірив, чи продають зараз на заправках справжній «зимовий» дизель, і чи відповідає його якість державним стандартам.
На «важкому» пальному працює не лише транспорт та генератори, але і інфраструктурні служби, а також армія. І всі ці важливі суб’єкти закуповують пальне у комерційних поставників, тобто те ж саме, що більшість з них продають і на своїх АЗС. Складно уявити, якщо солярка «замерзне» наприклад, у військових, і до чого це може призвести. Тож зараз це пальне є свого роду стратегічним ресурсом.
Цього разу експерти дослідили якість як звичайного «дизеля», так і його преміального, більш дорогого виду. Відбори проб відбулися на території всієї країни, експерти придбали 27 зразків дизельного пального у великих всеукраїнських мережах – SOCAR, УКРНАФТА, AMIC, WOG, KLO, ОККО, PARALLEL, PRIME, SHELL, ANP, БРСМ-НАФТА, MARSHALL. Також експерти перевірили невеликі регіональні мережі, розташовані у обласних центрах та на трасах – VOSTOKGAZ(Дніпропетровська обл.), SVR (Харків), ZOG (Запоріжжя), KSEM (Миколаїв),TNS, BVS (Полтава), VST(Одеса), MANGO (Вінниця), MARKET (Закарпаття), ФАКТОР (Житомир). Крім того, у ряді мереж були придбані преміальні сорти дизельного палива, а саме Арктичний ДП Mustang + від WOG, Pulls DieselАрктика OKKO, Ventus Diesel KLO, upgDIESEL, Euro + БРСМ-нафта та EvoxMARSHALL. Це паливо коштує дорожче, і позиціонується зазвичай як пальне сорту «Арктика», з дуже низькою температурою замерзання.
У лабораторії всі зразки пройшли перевірку на відповідність ДСТУ за найважливішими параметрами: гранична температура фільтрації, температура спалаху в закритому тиглі та вміст сірки.
Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам і мали «запас міцності» за якістю, синю – зразки без «запасу», але в межах допусків, та червону – мережі, паливо в яких не відповідало нормативам чинного ДСТУ.
Червона зона (великі ризики використання).
Загалом більше третини мереж мали порушення якості. Відразу потрібно зазначити, що порушення не були катастрофічними, але в тому чи іншому параметрі не відповідали нормативам профільного ДСТУ. 5 зразків із 7 порушників не пройшли «випробування холодом». Норматив морозостійкості за документами – не вище мінус 20 °С. Цієї позначки не досягли SHELL, БРСМ-НАФТА, MANGO, MARKET та ФАКТОР. У більшості відхилення не «кримінальні» (БРСМ-НАФТА, SHELL, MARKET та ФАКТОР мінус 16-19 °С), а от у мережі MANGOдизельне пальне перестане прокачуватися через фільтри вже при мінус 13 °С, що може призвести до проблем, особливо на трасах, де часто буває сильний вітер і пониження температури.
Ще один важливий параметр – температура спалаху дизельного палива. Цей показник може дати відповідь, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти. Норматив - не нижче 55 градусів Цельсія. Температура спалаху не відповідала нормативу лише у дизелі мережі БРСМ-НАФТА – 45°С при нормі не нижче 55 °С, що може свідчити про те, що з цим пальним щось «хімічили». Такі результати значно підвищують ризики його пожежонебезпечності. Як відомо, чим нижче температура спалаху, тим більша вірогідність його займання при ДТП. Як не дивно, у решти порушників з цим параметром проблем не виявлено.
А ось із вмістом сірки ситуація набагато гірша. Нагадаємо, що ця речовина виводить з ладу нейтралізатори і сажеві фільтри, а також в цілому негативно впливає на ресурс двигуна. Для сучасних авто великі «дози» сірки в пальному взагалі смертельні при системному використанні. А ще ж оксиди сірки з вихлопу потрапляють в повітря, і далі ми вдихаємо це на вулицях. «Рекордсмен» з перевищення - БРСМ-НАФТА. Зафіксовано більш ніж одинадцяти кратне перевищення (116 мг/кг при нормативі не більше 10-ти)! Сірки вп’ятеро більше, ніж вимагає ДСТУ, також було виявлено у VST та ANP. Звичайно, такі дози для старих дизельних моторів не стануть проблемою, а от сучасним двигунам таке пальне протипоказане.
Синя зона (низькі ризики використання).
В цій зоні лише 3 мережі – KSEM,TNS та BVS. Порушень не виявлено, але немає і «запасу міцності».
Зелена зона (рекомендовано до використання).
Нормативам ДСТУ відповідали результати 11 проінспектованих мереж. Дизельне пальне від SOCAR, УКРНАФТА, AMIC, WOG, KLO, ОККО, PARALLEL, PRIME, VOSTOKGAZ, SVRта ZOGмало значний «запас». Всі вищезгадані ритейлери декларують продаж якісного європейського пального і лабораторні дослідження цілком підтвердили цю інформацію.
В плані морозостійкості, абсолютно всі учасники мають показники, що перевищують вимоги. Зокрема, «звичайний» дизель витримує мінус 2 2°С в мережах PARALLEL, PRIME, та ZOG, мінус 23 °С зафіксовано у ОККО, WOG, VOSTOKGAZ та SVR, до мінус 24°С не замерзне дизель AMIC і KLO. «Важке» пальне SOCAR витримає мінус 25 °С, а дизель у мережі Укрнафта не загусне навіть при мінус 26°С. Пальне останніх двох учасників має майже «арктичні» показники.
З пожежобезпечністю всі учасники «зеленої» групи теж справились на «відмінно». Найбільш солідний «запас» у пального SOCAR(73 °С). У дизеля KLO також дуже високе значення - 72 °С. Мережі AMIC, ОККО, VOSTOKGAZ– 65 градусів і вище. Це однозначний маркер заводського пального.
І насамкінець експерти перевірили сірку. Вилучення її з палива до низьких значень без погіршення інших показників, є досить важким і дорогим процесом. За українськими стандартами (аналогічними Євро 5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг. У всіх учасників зеленої зони шкідлива сірка була нижчою за норматив, самі «чисті» - проби «євродизелю» AMIC(6 мг/кг), та VOSTOKGAZ.
Преміальне дизельне пальне.
Преміальні «іменні» сорти – продукт дорогий і іміджевий, тому мережі АЗС, де вони присутні, дуже слідкують за його якістю. Тим більше дивними виявилися результати, адже більшаполовина зразків не витримали випробування. Загалом, експерти дослідили 6 зразків преміального дизельного пального. Зокрема, Pulls Diesel OKKO, Арктичний ДП Mustang + від WOG, Ventus Diesel KLO, upgDIESEL, Euro + БРСМ-НАФТА та вперше EvoxMARSHALL. Експерти констатували, що половина учасників виявилися дійсно «арктичними». За документами, «арктичний» сорт має прокачуватися за температури не вище мінус 30 °С. По факту, Арктичний ДП Mustang + WOG витримав – 40 °С, а Ventus Diesel KLO та upgDIESEL– мінус 30 °С. Результати потужні. А ось інші піддослідні не дотягнули навіть до нормативу «стандартного» дизеля. Pulls Diesel OKKO, Euro + БРСМ-НАФТА та EvoxMARSHALL– тільки мінус 18, та по мінус 17 °С відповідно. Скоріше всього, у кейсі з OKKO історія випадкова, просто не встигли змінити сорт на цій конкретній АЗК. Це випливає з того, що навіть «звичайний» дизель у цій мережі витримує до – 23 °С. Що стосується вмісту сірки, то вона майже відсутня у зразку Арктичний ДП Mustang + WOG (6 мг/кг).
Висновки.
Головний висновок дослідження – відверто «літніх» зразків дизельного пального на АЗС нема, і це добра новина. І в цілому якість солярки зросла, що не може не радувати власників авто з дизельними двигунами. Але в будь якому разі, експерти рекомендують заправлятися в мережах, де наявний запас по якості, адже погода часто буває непередбачуваною, і мати проблеми ще й з пальним в дорозі вкрай небажано.
Олександр Бабенко. 06.12.2024
ДП ЄВРО
Дослідження за ДСТУ 7688:2015 до пального дизельного |
Температура спалаху у закритому тиглі, С (норматив – не нижче 55, °С) |
Гранична температура фільтрованості, не вище,°С (норматив – для марки З ( - 20°С ) |
Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більш 10 мг/кг) |
SOCAR |
73 |
–25 |
7 |
УКРНАФТА |
69 |
–26 |
8 |
WOG |
61 |
–23 |
7 |
AMIC |
65 |
–24 |
6 |
KLO |
72 |
– 24 |
7 |
PARALLEL |
60 |
– 22 |
8 |
OKKO |
67 |
–23 |
7 |
PRIME |
61 |
– 22 |
7 |
VOSTOKGAZ (Дніпропетровська обл.) |
66 |
– 23 |
6 |
SVR (Харків) |
62 |
– 23 |
8 |
ZOG (Запоріжжя) |
65 |
–22 |
8 |
KSEM |
65 |
– 24 |
10 |
TNS |
56 |
– 23 |
9 |
BVS |
64 |
– 22 |
10 |
VST |
66 |
– 21 |
55 |
БРСМ-НАФТА |
45 |
– 19 |
116 |
SHELL |
68 |
– 17 |
10 |
ФАКТОР |
69 |
– 16 |
19 |
MAN GO |
56 |
– 13 |
9 |
ANP |
56 |
– 21 |
50 |
MARKET |
71 |
– 16 |
9 |
Преміальний ДП
Дослідження за ДСТУ 7688:2015 до пального дизельного |
Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більш 10 мг/кг) |
Гранична температура фільтрованості, не вище,°С (норматив – для марки Арктика ( - 30°С )) |
Температура спалаху у закритому тиглі, С (норматив – не нижче 55, °С) |
WOG (MUSTANG +) |
6 |
– 40 |
62 |
KLO (VENTUS DIESEL) |
7 |
– 30 |
65 |
upgDIESEL |
7 |
– 30 |
61 |
БРСМ-нафта (EURO +) |
48 |
– 17 |
33 |
OKKO (PULLS DIESEL) |
68 |
– 18 |
8 |
MARSHALL (EVOX) |
62 |
– 17 |
10 |