70 відсотків українського ринку AdBlue не відповідає нормативам

07.08.2024

Більшість сучасних дизельних авто, як легкових, так і вантажних, а також сільськогосподарська техніка, обладнані системами SCR (Selective Catalytic Reduction), тобто каталізаторами, які за допомогою реагенту AdBlue очищують вихлопні гази дизельних двигунів. Саме тому попит на цю рідину в Україні постійно зростає, а нині, коли по всій країні масово запрацювали промислові дизельні генератори, то й поготів. Рідину AdBlue в основному реалізують через мережі АЗС, а левова частка ринку зараз належить українським виробникам. Загалом, виробництво реагенту є дуже прибутковим бізнесом, оскільки він не вимагає якихось супер технологій чи будівництва заводів. Разом з тим, якість AdBlue дуже залежить від якісних компонентів, і системи логістики та зберігання. Використання ж підробного реагенту може призвести до поломки системи очищення вихлопних газів, і відповідно, до серйозних фінансових проблем у власників авто. Що реально продають нам під виглядом AdBlue, перевірили експерти Інституту споживчих експертиз.

Спочатку про те, що власне собою представляє рідина AdBlue. Фактично це розчин технічно чистої сечовини (32,5%) у максимально очищеній, демінералізованій воді (67,5%).Він застосовується як додаткова робоча рідина в дизелях, яка впорскується в потік відпрацьованих газів у присутності каталізатора – при цьому відбувається реакція перетворення шкідливого оксиду азоту на безпечні азот і воду.Сам каталізатор завжди повинен залишатися чистим, оскільки саме він боїться сторонніх металів, які забивають пори і виводять його з ладу. В свою чергу, ці метали знаходяться у воді, саме для того її так ретельно демінералізують. Відповідно, сечовина (карбамід) повинна бути високого рівня очищення (марка А), а не дешевою сільськогосподарською, яка використовується як добрива на полях. І вода повинна бути не «з-під крану», а спеціальна. Звісно, якісні компоненти коштують дорого, чим і користуються «розливатори» псевдо – AdBlue, які використовують найдешевші складові.

Нехтування якістю може дорого обійтися власникам дизельних авто. Використання підробки може призвести до блокування елементів дозування AdBlue, що в свою чергу, призводить до виходу з ладу дорогих компонентів, які не підлягають ремонту. Крім того, можливе забруднення каталітичного блоку SCR, як результат, можливе повне блокування вихлопної системи. І насамкінець, виникнення відкладень сечовини у нейтралізаторі, щоведе до механічного пошкодження елементів системи очищення відпрацьованих газів.

Дослідники відібрали п’ять проб AdBlue в найбільш популярних мережах АЗС. Було придбано реагенти AdBlue від CrossChem (КросХім є одним з найбільших виробників в Україні), який реалізується в мережах АЗС AMIC, AVANTAGE 7, ОККО, KLO та ін., GОWOG, реалізується в мережі WOG, EcoBlue (БРСМ-Нафта, виробляється згідно ТУ і не є запатентованим реагентом AdBlue), реалізується у власній мережі АЗС, TIZCarbo-gaz, реалізується в мережі SHELLта магазинах ATЛ, і Блютек, реалізується в мережі АЗС Marshall на розлив.

Експерти розділили результати на дві зони – «зелену» та «червону». В першу потрапили реагенти, які повністю відповідали нормативам ISO 22241 і були якісними, в другу, відповідно, зразки з порушеннями, використання яких може призвести до поломки системи.

«Зелена» зона.

Лабораторні дослідження показали, що лише два реагенти з п’яти дійсно являються AdBlue, тобто повністю відповідають європейському стандарту ISO 2224. Р реагентах CrossChem та GОWOG було виявлено нульове значення концентрації шкідливих альдегідів, мінімальні значення нерозчинного осаду (2,9 і 2,5 мг/кг відповідно при допустимих 5 мг/кг), а також незначні концентрації металів. Наприклад, у розчині CrossChem зовсім відсутнє залізо та мідь. Такі показники, перш за все, свідчать про використання при виробництві якісного карбаміду і правильну демінералізацію води. Також це може вказувати і на надійну систему логістики і зберігання продукту, оскільки для AdBlue будь-який контакт з невідповідними матеріалами призводить до падіння якісних показників.

«Червона» зона.

В «червону» зону потрапили всі інші три зразки реагентів, що досліджувалися. У реагентах EcoBlue (БРСМ-Нафта) та Блютек (АЗС Marshall) перевищено масову концентрацію вмісту натрію. У EcoBlue (БРСМ-Нафта) це майже п’ятикратне перевищення, Блютек - чотирикратне. Такі показники можуть говорити про те, що при виробництві застосовують не демінералізовану воду, а звичайну, мало не «з-під крану». Використання такої води призведе до того, що солі металів можуть забити пори каталізатора, і він працювати перестане. Перевищення натрію також опосередковано сигналізує про наявність в рідині антизлипальної добавки. ЇЇ додають в сільськогосподарський карбамід, щоб добрива не злипались. Тобто є велика вірогідність, що в цих реагентах використано дешевий неочищений «добривний» карбамід. Це небезпечно, оскільки перебільшення натрію виводить з ладу систему селективної каталітичної нейтралізації SCR.

В реагенті EcoBlue (БРСМ-Нафта) також в два-три рази перевищено вміст міді, магнію та цинку, у Блютека також перевищено вміст магнію, хоч і не смертельно. Реагент від TIZCarbo-gaz значно покращив свої показники з минулого дослідження рік тому, але все ж не дотягнув до норматива з концентрацією міді. В цілому, наявність всіх цих домішок у рідині може призвести до досить швидкого виходу з ладу каталізатора, а далі може статися навіть накопичення вапняних відкладень, які закупорять блок SCR, а згодом і всю вихлопну систему.

Загалом, тест показав, що прогресу в розрізі якості на ринку AdBlue нема. Як і минулого року, 70 відсотків українського ринку AdBlue не відповідає нормативам ISO 22241, і виглядає так, що виробники цього фальсифікату все ще економлять на компонентах задля більшої вигоди. Для автовласників така економія може вилізти боком – а саме призвести до коштовного ремонту. Для пішоходів теж біда – дизельних авто в Україні багато, а в великих містах і так бракує чистого повітря. З іншого боку, відповідальні виробники теж є, і навіть в складних умовах військового часу вони не допускають компромісів з якістю.

Олександр Бабенко.

05.08.2024

Довідка: AdBlue є запатентованою торговою маркою Асоціації автомобільної промисловості Германії. Вимоги до реагента AdBlue визначаються стандартом ISO 22241. Тобто саме ця назва може використовуватися виробником, тільки у випадку, якщо продукція схвалена Асоціацією. Інші рідини, які виробляються по ТУ, і не сертифіковані Асоціацією, так називатися не можуть. Тому в Україні їх називають співзвучними назвами типу ЕкоБлю, Блютек та інші.

Результати випробувань

 

Найменування показника,

одиниця вимірювання

Норма

згідно з вимогами НД


CrossChem

(КроссХім, AMIC, WOG, Avantage 7 , OKKO, KLO )


GОWOG

(WOG)

EcoBlue

(БРСМ-Нафта)


TIZ Carbo-gaz (Shell, АТЛ)


Блютек

(Marshall)


Метод випробувань

Країна-виробник, тара


Україна, розлив

Україна,

каністра

Україна, розлив

Україна, каністра

Україна, розлив


1.Вміст карбаміду, %,

у межах

31,8-33,2

32,68

32,67

32,63

32,49

32,61

ISO 22241-2:2019, додаток C

2. Показник заломлення при 20 0С,

у межах

1,3814-1,3843

1,3831

1,3820

1,3827

1,3824

1,3830

ISO 22241-2:2019, додаток С

3.Лужність, %, не більше

0,2

0,11

0,08

0,01

0,05

0,008

ISO 22241-2:2019, додаток D

4.Масова частка біурету, %, не більше

0,3

0,10

0,16

0,16

0,09

0,17

ISO 22241-2:2019, додаток Е

5.Масова концентрація альдегідів, мг/кг,

не більше

5

0

0

0,1

0,1

0,1

ISO 22241-2:2019, додаток F

6.Масова концентрація нерозчинного осаду, мг/кг, не більше

20

2,9

2,6

3,8

4,8

3,4

ISO 22241-2:2019, додаток G

7.Масова концентрація фосфатів, мг/кг ,

не більше

0,5

0,01

0,01

0,14

0,05

0,02

ISO 22241-2:2019, додаток Н,


8. Масова концентрація алюмінію, мг/кг ,

не більше

0,5

0,09

0,01

0,16

0,19

0,15

ISO 22241-2:2019,

додаток І

9.Масова концентрація кальцію, мг/кг,

не більше

0,5

0,01

0,06

0,09

0,01

0,10

10.Масова концентрація хрому, мг/кг ,

не більше

0,2

0,01

0,01

0,01

0,01

0,01

11.Масова концентрація міді, мг/кг ,

не більше

0,2

0

0

0.74

0.27

0,018

12.Масова концентрація заліза , мг/кг,

не більше

0,5

0

0,013

0,01

0,01

0,01

13.Масова концентрація калію, мг/кг ,

не більше

0,5

0

0,01

0,40

0,01

0,40

14.Масова концентрація магнію, мг/кг ,

не більше

0,5

0,01

0,01

1,52

0,24

0,67

15.Масова концентрація натрію, мг/кг ,

не більше

0,5

0,01

0,1

2,7

0,01

1,8

16.Масова концентрація нікелю, мг/кг ,

не більше

0,2

0,098

0,01

0,040

0,095

0,018

17.Масова концентрація цинку, мг/кг ,

не більше

0,2

0

0

0,47

0,10

0,018

омыватели

Views: 199