В Україні знову почали «бодяжити» солярку – дослідження.
05.05.2025

Поки автомобільна спільнота України розбурхана новинами про обов’язкове додавання спирту в бензини, біда прийшла, звідки не чекали. Стабільна ситуація з якістю дизельного пального почала різко падати, на ринку знову проявляються обсяги фальсифікату, причому його кількість має тенденцію до зростання. Експерти Інституту споживчих експертиз виявили, що зараз вже як мінімум двадцять відсотків «солярки» на українських заправках є фальсифікатом. Причому що ще півроку тому ситуація була майже ідеальною. Насправді, ситуація досить серйозна, оскільки дизельне пальне є «кров’ю» не тільки економіки країни (возимо майже все в країну та за кордон на фурах), але і військової логістики. Страшно подумати про результати, якщо «бодяга» поллється в баки танків та броньованих машин…
Отже, спеціалісти відправили в лабораторію зразки з 15 мереж, з різних регіонів країни. Експерти перевірили якість дизельного пального у великих та середніх мережах WOG, УКРНАФТА, AMIC, ОККО, PARALLEL, KLO, БРСМ-нафта, BVS, а також в популярних регіональних мережах (дніпровські NEFTEK та VOSTOKGAZ, полтавський АВТОТРАНС, запорізька ЄВРО 5). Також перевірили якість і в зовсім невеличких мережах KSEM, DGB, 24/7, переважно розташованих в невеликих містах.
У лабораторії перевірили за такими параметрами, як температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки та густина. Всі перераховані вище показники повинні бути в рамках допусків ДСТУ, інакше воно може завдати шкоди і автомобілю, і екології – власне повітрю, яким ми дихаємо.
Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам і мали «запас міцності» за якістю, синю – АЗС, паливо яких не мало порушень за вимогами профільного ДСТУ, але було на граничних показниках, та червону – мережі, паливо в яких виявилося не кондиційним, тобто не відповідало нормативам стандарту.
Зелена зона.
З 16-ти учасників у цю зону потрапили 7 мереж - WOG, УКРНАФТА, AMIC, ОККО, PARALLEL, KLO, та VOSTOKGAZ. Насамперед, перевірили головний показник дизпалива – вміст сірки. Фактично, це головний маркер того, чи пальне дійсно зроблено в Європі, адже очистити «солярку» від сірки можливо тільки в умовах заводу. Декілька слів, чому це так важливо. Сірка вбивча для нейтралізаторів і сажевих фільтрів, а також разом з вихлопними газами отруює повітря в містах. Наприклад, якщо буде 1000 мг/кг (ще десять років тому це було нормою) нейтралізатор може перестати ефективно працювати після десяти – п'ятнадцяти заправок. З часом перевищена сірка може стати причиною ремонту двигуна і елементів паливної системи. За українськими стандартами (аналогічними Євро 5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг. Найменше сірки було визначено в дизельному пальному AMIC та WOG (3 мг/кг), фактично відсутня вона і у УКРНАФТА, KLO, PARALLEL (по 4 мг/кг). Такі результати вже ближчі до нормативів Євро 6, а значить – це гарантовано європейське пальне. Чисте пальне – і у мережі VOSTOKGAZ, всього 5 мг/кг.
Ще один чіткий маркер оригінальної чи підробної «солярки» – температура спалаху дизельного палива. Якщо в цьому параметрі є порушення – однозначно пальне чимось розбавляли. Технічно, цей показник може показати, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти, які можуть призвести, до прикладу, до загоряння «солярки» при аварії. Згідно ДСТУ, ця температура має бути як мінімум 55 °С. Рекордсмени з температурою 71 градус у «дизеля» від WOG та УКРНАФТА, практично такі ж цифри у PARALLEL та AMIC – по 70 одиниць. Все в порядку з температурою і у KLO з VOSTOKGAZ (69 одиниць).
Синя зона.
Друга за чисельністю група - «синя» зона, куди віднесено мережі, де параметри дизельного пального відповідало всім вимогам ДСТУ, але на грані нормативів, тобто без запасу по якості. Група виявилась досить обширною - тут мережі BVS, NEFTEK, АВТОТРАНС, KSEM,DGB. Основний момент - сірка у всіх зразків була «на максимумі» нормативу – від 9 до 10 мг/кг. В цілому, потрапляння двох останніх мереж списку у цю групу можна вважати успіхом.
Червона зона.
І насамкінець, «червона» група порушників. Тут опинилися мережа БРСМ-нафта, а також регіональні ЄВРО 5та 24/7. Проблеми виявилися як у вмісті сірки, так і в температурі спалаху. У «солярки» з БРСМ-нафта – перевищення отруйної сірки у більш ніж 10 разів (101мг/кг при нормі 10), а у ЄВРО 5 взагалі «зашкалило» - 356 мг/кг!! При таких значеннях проблеми з паливною системою та двигуном практично гарантовані. Крім того, у всіх зразках цієї групи виявилися порушення і з температурою спалаху. БРСМ-нафта показала 47 градусів при нормативі не нижче 55, ЄВРО 5взагалі 30, а 24/7 - 44. У випадку ДТП таке пальне може спалахнути, з усіма витікаючими наслідками для власників.
Олександр Бабенко 30.04.2025
ДП ЄВРО
Дослідження за ДСТУ 7688:2015 до пального дизельного |
Густина за температури +15°С, кг/м 3, в межах (норматив 820-845) |
Температура спалаху у закритому тиглі, С (норматив – не нижче 55, °С) |
Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більш 10 мг/кг) |
WOG |
833,6 |
71 |
3 |
УКРНАФТА |
835,5 |
71 |
4 |
AMIC |
831,8 |
70 |
3 |
PARALLEL |
833,6 |
70 |
4 |
KLO |
831,2 |
69 |
4 |
ОККО |
828,5 |
63 |
5 |
VOSTOKGAZ (Дніпро) |
833,6 |
69 |
5 |
|
|||
АВТОТРАНС (Полтава) |
834,1 |
66 |
10 |
NEFTEK (Дніпро) |
828,3 |
59 |
10 |
DGB |
831,2 |
56 |
10 |
BVS (Полтава) |
832,2 |
63 |
9 |
KSEM |
833,2 |
62 |
9 |
|
|||
БРСМ-нафта |
823,6 |
47 |
101 |
ЄВРО 5 (Запоріжжя) |
815,1 |
30 |
345 |
24/7 |
826,6 |
44 |
34 |