Українські АЗС перевірили на точність наливу дизельного пального – результати збентежили експертів.
10.03.2025

Чимало фахівців з паливного ринку прогнозували, що з підвищенням цін на пальне у мережах АЗС може початися тотальний «недолив», аби втримати ціну без втрати прибутків. Експерти Інституту споживчих експертиз провели масштабну перевірку українських заправок, аби підтвердити чи розвінчати цю тезу. Цього разу «під приціл» потрапило дизельне пальне, оскільки споживання його стабільно зростає, зараз велика частина логістики країни тримається «на фурах», а попереду посівна кампанія у аграріїв. І якщо на баці бензину в легковику клієнт різницю може і не помітити, оскільки об’єми відносно не великі, то вантажівкам, які за одну заправку можуть заправити 500 і більше літрів, недолив може влетіти в копійку.
Контрольні зразки було відібрано як в мережах преміальних брендів (WOG, ОККО, UPG, KLO, PARALLEL), так і в мережах, що позиціонують себе як дискаунтери (AVANTAGE 7, CHIPO, BVS, БРСМ-НАФТА, MARSHALL, VST, ФАКТОР). Також фахівці перевірили і невеликі регіональні мережі, які користуються популярністю в своїх містах (SLON(Одеса), SVR(Харків), СВОЇ (Київ)). Далі зразки було доправлено до акредитованої лабораторії на вимірювання. Результати виявилися дещо шокуючими, позаяк прогнози були, м’яко кажучи, не райдужні.
СХЕМА НЕДОЛИВУ. Насправді, механізми недоливу досить нехитрі, але можуть приносити серйозні незадекларовані прибутки для нечесних продавців. Найчастіше використовується дві схеми для обману споживача. Або сама колонка калібрується з похибкою на недолив (законодавство дозволяє похибку до 0,5%, а встановити можуть будь-яку), або встановлюється спеціальний «жучок», який фальсифікує показники наливу як на самій колонці, так і в касовій системі. Причому такі пристрої можуть приводитися в дію та відключатися мобільним телефоном і виявити їх практично неможливо.
Часто буває, що керівництво кожної конкретної АЗС намагається компенсувати втрати на логістиці, і можуть намагатися недоливом клієнтам компенсувати такі втрати. Керівництво мереж про це знають, і боряться з цим. У відповідальних мережах АЗК для цього застосовуються широкий спектр засобів, як технічних, так і ІТ.
Отже, зразки «солярки», придбаних на АЗС, виміряли в лабораторії мірним циліндром, та перерахували густину. Далі за спеціальною формулою спеціалісти привели об’єми до температури, за якої проби відбиралися на АЗС. Неймовірно, але факт – було з’ясовано, що лише в двох мережах було виявлено недолив, а у всіх інших – все чесно! І саме фантастичне, що аж в семи мережах зафіксовано перелив! Хто ж «дарує» найбільше пального?
Результати експерти для зручності розділили на три зони – зелену, синю та червону. В першу потрапили мережі, в яких було зафіксовано допустимий недолив (нагадаємо, закон дозволяє до 0,5%) або перелив. В другу – відповідно АЗС, де залили точно по чеку, і остання група – де заправили менше пального, ніж було оплачено.
Якщо у недавньому дослідженні Інститутом точності наливу бензину лише одна мережа мала перелив, то з дизельним пальним ситуація виглядає як аукціон небаченої щедрості. Цілих сім мереж «дарують» своїм клієнтам додатковий бонус. Найбільшим відсотком «переливу» відзначилась мережа WOG– тут перелив склав суттєві 0,75 %, тобто за ціною стели це 44 копійки економії для клієнтів. Не відстали від них і мережі PARALLEL, KLOі AVANTAGE 7 з переливом відповідно на 30, 29 та 26 копійок на літрі. З врахуванням персональної знижки програми лояльності, фінальна вартість тут вийде значно меншою. Також відпускають в бак більше, ніж оплачено, у мережі ОККО (0,25% або 15 коп./л.). 14 і 12 коп. на літрі економлять своїм клієнтам UPGта SLON.
Точно по чеку зафіксовано відпуск «солярки» у мережах CHIPO, SVR, MARSHALL, BVS, VST, ФАКТОР.
На противагу лідерам, аутсайдерів лише два - БРСМ-НАФТА та СВОЇ, які недоливають своїм клієнтам більше, ніж дозволені 0,5%. Зокрема, в мережі БРСМ-НАФТА клієнти не дорахуються 1,25 % купленого пального, або відповідно ціні на стелі, 64 коп. на літрі. Недоотримають «дизель» автовласники і в мережі СВОЇ (54 коп./літр).
Директор Інституту Юрій Чорнобривець зазначив: «Загалом, міф про тотальний недолив можна вважати скасованим. Конкуренція на ринку настільки гостра, що майже ніхто не ризикує репутацією і це гарна новина для всіх автомобілістів».
Олександр Бабенко 04.03.2025
АЗС |
Фактичний відпуск, літрів |
% недоливу/ переливу |
Вартість 1 літра пального, грн |
Вартість недоливу/ переливу, грн./літр |
Вартість 1 літра з врахуванням переливу/недоливу, грн./літр |
WOG |
2,015 |
+0,75 |
58,99 |
-0,44 |
58,55 |
ОККО |
2,005 |
+0,25 |
58,99 |
-0,15 |
58,84 |
PARALLEL |
2,010 |
+0,5 |
58,99 |
-0,30 |
58,69 |
KLO |
2,010 |
+0,5 |
57,89 |
-0,29 |
57,60 |
AVANTAGE 7 |
2,010 |
+0,5 |
51,95 |
-0,26 |
51,69 |
UPG |
2,005 |
+0,25 |
55,00 |
-0,14 |
54,86 |
SLON (Одеса) |
2,005 |
+0,25 |
47,00 |
-0,12 |
46,88 |
CHIPO (Львів) |
2,000 |
0 |
52,08 |
0 |
52,08 |
SVR (Харків) |
2,000 |
0 |
54,39 |
0 |
54,39 |
MARSHALL (Черкаси) |
2,000 |
0 |
54,00 |
0 |
54,00 |
BVS (Полтава) |
1,990 |
-0,5 |
54,99 |
+0,27 |
55,26 |
ФАКТОР (Житомир) |
1,990 |
-0,5 |
48,70 |
+0,24 |
48,94 |
VST (Одеса) |
1,990 |
-0,5 |
52,90 |
+0,26 |
53,16 |
БРСМ-НАФТА |
1,975 |
-1,25 |
50,99 |
+0,64 |
51,63 |
СВОЇ |
1,980 |
-1 |
53,49 |
+0,54 |
54,03 |