Повернення податків провокує катастрофу з якістю бензину А-95.

11.09.2023

За два місяці, які минули з моменту відновлення ставок ПДВ та акцизу, пальне на українських АЗС здорожчало більш ніж на 8 грн./літр. Які це буде мати наслідки для економіки, інфляції та гаманців громадян, дізнаємося ближчим часом, оскільки підвищення має певну інерцію. А от про що можна сказати абсолютно точно вже зараз – настав зоряний час для бодяжників пального. Податки вони не платять, тому одномоментно вони почали заробляти на літрі на 8 гривень більше. Чимало автолюбителів помітили, що ціна на багатьох АЗС, особливо в регіонах, менша, ніж у гуртових трейдерів! Це явна ознака того, що ріка контрафакту починає виходити з берегів. В Інституті споживчих експертиз тримають руку на пульсі, і саме тому було ініційовано масштабну перевірку бензину А-95 вперше після подорожчання.

Отже, дослідники відібрали проби бензину А-95 в найбільших всеукраїнських мережах ( ОККО, WOG, SOCAR,AMIC, УКРНАФТА, АВІАС+, MARSHALL, SHELL, UPG, БРСМ-Нафта, U.GO), а також у серйозних регіональних гравців (PARALLEL,мережа АЗС на південному сході України, дніпровська NEFTEK, полтавська BVS та харківська ОВІС). Експерти не оминули увагою і невеличкі мережі, які оперують в райцентрах і невеликих містах (24\7, KCEM, DNIPRO OIL GROUP).

Експерти традиційно розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. До першої потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, синю – зразки без порушень, але «без запасу міцності», тобто на грані дозволених значень. І нарешті, червона – мережі, пальне на яких не відповідало нормативам профільного ДСТУ. Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу. Додатково експерти перевірили вміст біоетанолу (спирту), ізопропілового спирту та етерів.

Зелена зона

Незважаючи на несприятливу ситуацію на ринку, «зелена» зона виявилася досить обширною. Цікаво, що сюди потрапили не тільки загальнонаціональні мережі (SOCAR, ОККО, WOG, AMIC), але і регіональні мережі – запорізька PARALLEL та харківська ОВІС. Показники у бензинів, придбаних у вищезазаначених мережах, були значно кращими від вимог ДСТУ. Для початку було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. Найбільш солідний запас – SOCAR (96,6 одиниць), ОККО та WOG (по 96,3 од.). Відмінно - AMIC (96,2) та PARALLEL (96,1). У зразку ОВІС також октанове число вище нормативу. За таких показників октанового числа двигун працює на повну віддачу, витрати пального більш економічні. Далі визначили вміст сірки, одним з найважливіших показників, який є показником довготривалості роботи двигуна, його ресурсу. Мінімальні значення виявлено у бензинах А-95, придбаних в мережах ОККО (3 мг/кг) та WOG (5 мг/кг). SOCAR, AMIC, PARALLEL – значно нижче норматива (по 6 мг/кг). Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми, найменша кількість у WOG – лише 24,6 %. Далі було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості «вбиває» каталізатор, може зменшити ресурс двигуна до десяти разів, та дуже погано впливає на якість повітря у містах. Найбільш «чистий» бензин у AMIC (0,30 % при нормі не вище 1%), WOG та ОККО (0,32 та 0,34 % відповідно). Висновок експертів однозначний – це пальне із закордонних заводів, яке транспортувалося і зберігалося згідно нормам.

Синя зона.

В «синю» зону потрапила велика група заправок, як великих мереж, так і так званих лоукостерів. Останні зазвичай продають дешевше, ніж лідери ринку. Бензини А-95 у УКРНАФТА, АВІАС+, UPG, MARSHALL, SHELL та NEFTEK відповідали стандарту Євро 5, але з показниками, що впритул наблизилися до граничних норм.

Червона зона.

Третина всіх зразків, перевірених в лабораторії, виявилася не кондиційною, тобто мала значні порушення якості. У «червоній» зоні опинилися великі мережі БРСМ-Нафта, АВІАС та U.GO, середня BVS та регіональні гравці 24\7, KCEM, та DNIPRO OIL GROUP. Незначні порушення октанового числа виявлено у зразках BVS (94,6 од.) та U.GO (94,2 од.). А ось на заправках 24\7 та KCEM під виглядом «дев’яносто п’ятого» реалізується бензин «А-89». Це чіткий маркер саморобного палива, виготовленого в кустарних умовах. Що стосується шкідливої для двигун та екології сірки, рекордсменом став «бензин» з АЗС KCEM. Вміст сірки у цій пробі перевищувала норму в 50 раз, тобто 529 мг/кг. На цьому фоні 30 мг/кг у DNIPRO OIL GROUP та 18 у U.GO – взагалі ні про що. Об’ємна частка отруйного бензолу в пробах теж не відстала. В бензині з АЗС KCEM– майже восьмикратне перевищення (7,7%), як і у АВІАС, DNIPRO OIL GROUP – шестикратне. Нагадаємо, це небезпечна сполука, від якої утворюється нагар та відбувається перегрів двигуна. При такій величезній кількості бензолу, проблеми зі здоров'ям у водіїв та пішоходів практично неминучі. Власне, як і фактично гарантована поломка автомобіля. Додатково експерти перевірили зразки на вміст кисневмісних сполук, зокрема вміст біоетанолу (спирту), ізопропілового спирту та простих етерів. Так, двократне перевищення вмісту спирту було виявлено у А-95 мережі БРСМ-Нафта (10,6 % при нормативі не більше 5%). Не смертельно, але сучасне авто може погано «переварити» таке пальне, та і витрата пального скоріше за все буде чималою.

Підсумовуючи, експерти Інституту прогнозують збільшення обігу «тіньового» пального, оскільки дохідність фальсифікування значно виросла. Крім того, повернення податків, і відповідно збільшення вартості пального в роздрібі, буквально штовхають споживачів до торгівців неякісним бензином. Все ж різниця в декілька гривень на літрі є серйозним аргументом для багатьох водіїв, особливо в нинішні важкі часи. Але експерти застерігають від сумнівної економії, бо вона неминуче призведе до фінансової халепи з ремонтом. 

АЗС (дослідження по ДСТУ 7687:2015) Октанове число (дослід. метод) (норматив – не менш 95 од.) Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг) Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів (в %, не більш 35) Об’ємна частка бензолу (в %, не більш 1.0)
SOCAR 96,6 6 28,7 0,36
ОККО 96,3 3 26,5 0,34
WOG 96,3 5 24,6 0,32
AMIC 96,2 6 25,7 0,30
PARALLEL 96,1 6 28,8 0,34
ОВІС 95,7 7 30,6 0,45
УКРНАФТА 95,1 10 32,7 0,67
NEFTEK 95,2 10 31,4 0,92
MARSHALL 95 7 26,6 0,77
SHELL 95,8 9 26,6 0,85
UPG 95,1 9 30,8 0,93
БРСМ-НАФТА 95,5 10 28,4 1,08
U.GO 94,2 18 25,8 0,96
24\7 89,4 16 24,9 1,05
BVS 94,6 10 30,4 0,78
KSEM 88,9 529 24,0 7,7
DNIPRO OIL GROUP 95 30 24,5 6,73
АВІАС+ 95,2 35 45,7 7,70
АЗС (дослідження по ДСТУ 7687:2015) (Біо) етанолу для бензинів Е5 (норматив – не більше 5 %) Ізопропилового спирту, для бензинів Е5 (норматив – не більше 10 %) Етери (норматив – не більше 15 %)
БРСМ-НАФТА 10,6
SHELL 19,47
KSEM 7,01 17,03
U.GO 6,69 28,82

азс

Views: 6216