Після підвищення акцизів якість бензину покотилася вниз – Інститут споживчих експертиз.

23.09.2024

Нещодавно відбулась важлива подія на паливному ринку країни – було суттєво піднято акцизи на пальне. Чимало експертів паливного ринку критикували такі міри, зауважуючи, що це буде сприяти збільшенню обігу «тіньових» ресурсів і розквіту схем з недоливу та фальсифікації пального на АЗС. Поки що за рахунок зниження глобальних цін на нафту, бензини і дизель подорожчали не критично, на відміну від автомобільного газу. Що зараз відбувається з якістю найпопулярнішого бензину А-95, чи справді на ринокринула хвиля «бодяги», перевірили експерти Інституту споживчих експертиз.

Перевірка зразків «дев’яносто п’ятого» відбулася по всій території країни, в великих містах та по трасах. Виявилося, що загалом катастрофи з якістю поки що не відбулося, але чисельна група мереж АЗС все ж продає не якісне пальне.

Проби бензину А-95 було придбано в найбільших всеукраїнських мережах (УКРНАФТА, SOCAR, ОККО, AMIC, ANP, SHELL, UPG, БРСМ-Нафта), а також у серйозних регіональних гравців (потужна столична мережа KLO, мережа АЗС на південному сході України PARALLEL, чисельна мережа у Дніпрі та Дніпропетровській області VOSTOKGAZ, ФАКТОР, харківські MARSHALL та SVR, запорізька ZOG, полтавська BVS, одеська VST). Експерти завітали також і на невеликі мережі, які оперують також в райцентрах і невеликих містах (MANGO, MARKET, ESKO).

Експерти традиційно розділили результати, отримані в лабораторії на зони – «зелену», «синю» та «червону». До першої потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, «синю» – зразки без порушень, але «без запасу міцності», тобто на грані дозволених значень. І нарешті, «червона» – мережі, пальне на яких не відповідало нормативам профільного ДСТУ. Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.

Зелена зона

«Зелена» зона лідерів залишається стабільною. Великі приватні мережі (SOCAR, AMIC, ОККО, KLO) вкотре підтвердили свій статус відповідальних та технологічних компаній, на яких практично виключена поява не якісного бензину. Але і державна УКРНАФТА, яка значно розширилася останнім часом за рахунок конфіскованих активів, не відстає. Компанія активно удосконалює свої станції, вкладається в логістику і контроль якості. І схоже, це в них виходить. Здивувала експертів досить значна кількість регіональних гравців зі східних регіонів країни. Не дивлячись на наближеність регіонів до фронту, і відповідно, віддаленість від західних кордонів, звідки йде левова частка постачання пального, в цих мережах не допускають компромісів з якістю. Здавалося б, нема контролю, «війна спише» – але ні. Тому мережі PARALLEL,VOSTOKGAZ, SVR та ZOGяк мінімум заслуговують на повагу своїх клієнтів.

Показники бензинів усіх членів «зеленої» зони перевищували вимоги ДСТУ. Експерти почали із замірів октанового числа, яке є найголовнішим для гарної роботи двигуна параметром. Значення повинно бути 95 одиниць, і вище. Найбільше значення зафіксоване у «дев’яносто п’ятого», придбаного в мережі SOCAR, бензин у цій мережі майже 96-й (95,8 од.). Відмінні результати також у AMIC та KLO(по 95,7 од.). За таких показників октанового числа двигун працює рівно і віддає повну потужність, а витрати пального менші. Інші учасники теж мають запас по октану в районі 0,5 одиниці.

Далі поміряли вміст сірки – найбільш шкідливої для двигуна та екології речовини. Чим більше її в пальному, тим меншим буде ресурс двигуна, його безпроблемна експлуатація. Також це важливо для людей в містах, адже оксид сірки, який викидається з вихлопом авто, отруює повітря на вулицях. 10 мг/кг – максимум, який допускає норматив Євро 5. Відразу у чотирьох зразках (SOCAR, AMIC, ОККО, УКРНАФТА) сірки виявилося майже вдвічі менше – всього 6 мг/кг. Також значно нижче норматива сірки було в бензині KLO.

Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників цієї групи значення в межах норми, найменша кількість у VOSTOKGAZ та УКРНАФТА – лише трохи більше 25%, при вимозі не більше 35.

І насамкінець, поміряли ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості «вбиває» каталізатор, і також може зменшити ресурс двигуна до десяти разів. Найбільш «чистий» бензин у AMIC (0,60 % при нормі не вище 1%), низькі значення зафіксовано і у PARALLEL та KLO. Висновок експертів – вищевказане пальне є заводським, яке транспортувалося і зберігалося згідно нормам і не піддавалося зовнішньому втручанню.

Синя зона

В «синю» зону потрапили великі мережіUPG та SHELL, а також регіональні ФАКТОР та BVS. Бензини А-95 на цих заправках відповідали нормативам ДСТУ, але з показниками, що впритул наблизилися до граничних норм. В основному, це стосувалося вмісту сірки – майже у всіх 10 мг/кг при граничних 10.

Червона зона

В «червоній» зоні порушників «на манежі все ті ж». Загалом, як і в минулому дослідженні, третина всіх зразків, перевірених в лабораторії, мала порушення якості. У «червоній» зоні опинилися великі мережі БРСМ-Нафта, ANP, MARSHALL та регіональні гравці VST, MANGO, MARKET, ESKO. Але відразу треба зазначити, що цього разу порушення були не рекордними. Лише два зразки мали перевищення вмісту сірки, яку неможливо видалити з пального в не заводських умовах. Перевищення не були «смертельними» - у А-95 з мереж MANGO та MARKET вміст 13 та 12 мг/кг відповідно, при нормі не вище 10-ти. Це неприємно, але і не так, як в минулому дослідженні, коли в одній з проб було зафіксовано перевищення у 380 разів. Прогрес в наявності. В частині перевірки ароматичних вуглеводнів, порушення також були незначні, на один відсоток. Зафіксовано в бензинах MARSHALL, ESKO та MANGO. А ось у БРСМ-Нафта цікавіше – тут показник ароматики виявися всього 8,8% при нормі до 35%. Це теж аномальне значення, а наслідки можуть призвести до зниження енергоефективності пального, тобто авто просто може «не їхати». Разом з тим, отруйний бензол у цьому зразку виявився у більш ніж вдвічі вище норми. В будь-якому випадку, двигун таке пальне буде «переварювати» скоріше всього, з натугою.

За словами директора Інститут споживчих експертиз Юрія Чорнобривця, дослідження показало, що зараз ситуація з якістю бензину є далекою від ідеалу, але не катастрофічною. Але зазначає, що за умови суттєвого зростання ціни пального в майбутньому, це може активізувати виробників «бодяги». В свою чергу, це боляче вдарить по бюджетах любителів економії на вартості пального, бо ремонти авто зараз є винятково не дешевим задоволенням.

Олександр Бабенко 23.09.2024


АЗС (дослідження по ДСТУ 7687:2015) Октанове число (дослід. метод) (норматив – не менш 95 од.) Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг) Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів (в %, не більш 35) Об’ємна частка бензолу (в %, не більш 1.0)
SOCAR 95,8 5 26,6 0,72
УКРНАФТА 95,7 5 25,3 0,75
AMIC 95,7 5 25,8 0,60
KLO 95,5 6 26,4 0,61
VOSTOKGAZ (Дніпро, Кривий Ріг) 95,5 7 25,4 0,70
PARALLEL 95,5 8 29,7 0,64
SVR (Харків) 95,6 7 27,7 0,85
ОККО 95,2 5 30,2 0,74
ZOG (Запоріжжя) 95,4 7 32,4 0,80
UPG 95,3 10 30,2 0,87
ФАКТОР 95,0 10 28,3 0,93
BVS 95,7 9 33,0 0,9
SHELL 95,3 10 28,0 0,5
БРСМ-НАФТА 94,5 8 8,8 2,2
MARSHALL 95,3 10 36,0 0,96
ANP 95,3 10 12,4 1,1
VST (Одеса) 95,1 10 25,7 1,2
MARKET 95,5 12 30,2 0,64
ESKO (Київ) 95,3 10 36,2 0,92
MAN GO 94,5 13 35,7 0,7

азс

Views: 37