Дизельне пальне на АЗС – недоливають всі
27.11.2025
На українських АЗС спостерігається певний дефіцит дизельного пального, а на деяких заправках в регіонах подекуди і взагалі проблематично його знайти. Це результат європейських проблем із соляркою, звідки воно йде і до України, а також через зупинку ряду паливо-перевальних хабів. Як стверджують фахівці ринку, ця напів-криза як мінімум спонукає до росту роздрібних цін на дизель на 1-2 грн. у найближчій перспективі. Разом з тим, це може призвести і до бажання деяких продавців «підкрутити крани» і почати тотальний «недолив», аби втримати ціну без втрати прибутків. З метою вияснити ситуацію на даний момент, експерти Інституту споживчих експертиз провели масштабну перевірку українських заправок саме на предмет точності наливу дизельного пального. Як відомо, якщо на баці бензину в легковику клієнт різницю може і не помітити, оскільки об’єми відносно не великі, то вантажівкам, які за одну заправку можуть заправити 500 і більше літрів, недолив може влетіти в копійку.
Контрольні зразки було відібрано в мережах преміальних брендів (WOG, ОККО, KLO, AMIC, PARALLEL), але основну увагу експерти зосередили на мережах другого ешелону (AVANTAGE 7 (Київ), CHIPO (Вінниця), BVS (Полтава), БРСМ-НАФТА, MARSHALL, VST(Одеса), ФАКТОР (Житомир), MANGO). Також фахівці перевірили і невеликі регіональні мережі, які користуються популярністю в своїх містах (SLON(Одеса), EURO 5 (Київ), ДИЗЕЛЬ-ДИСКОНТ (Київ), AERO 8 та АЛЬЯНС (Київська обл.). Далі зразки було доправлено до акредитованої лабораторії на вимірювання. Результати виявилися в цілому позитивними, але і без негативу не обійшлося.
СХЕМА НЕДОЛИВУ. Насправді, механізми недоливу досить нехитрі, але можуть приносити серйозні незадекларовані прибутки для нечесних продавців. Найчастіше використовується дві схеми для обману споживача. Або сама колонка калібрується з похибкою на недолив (законодавство дозволяє похибку до 0,5%, а встановити можуть будь-яку), або встановлюється спеціальний «жучок», який фальсифікує показники наливу як на самій колонці, так і в касовій системі. Причому такі пристрої можуть приводитися в дію та відключатися мобільним телефоном і виявити їх практично неможливо.
Часто буває, що керівництво кожної конкретної АЗС намагається компенсувати втрати на логістиці, і можуть намагатися недоливом клієнтам компенсувати такі втрати. Керівництво мереж про це знають, і боряться з цим. У відповідальних мережах АЗК для цього застосовуються широкий спектр засобів, як технічних, так і ІТ.
Отже, зразки «солярки» об’ємом 2 літри, придбаних на АЗС, виміряли в лабораторії мірним циліндром, та перерахували густину. Далі за спеціальною формулою спеціалісти привели об’єми до температури, за якої проби відбиралися на АЗС. Задля зручності, експерти розділили результати на три зони – «зелену», в учасників якої було зафіксовано «перелив», або недолив складав не більше 0,15 %. В «синю» зону потрапили мережі, які відпустили точно за чеком, або вклалися в законні 0,5% недоливу. І насамкінець, «червона» зона порушників.
Зелена зона
На відміну від минулого дослідження, де було зафіксовані «фантастичні» переливи, цього разу все змінилося. Тепер мережі вже не «дарують» пальне, недоливи є у всіх, питання лише в його розмірі. В «безпечну» зону потрапили мережі, с мінімальним недоливом, фактично це краплини пального, які капають з пістолета, поки клієнт донесе його до горловини баку і назад.
Найменший недолив зафіксовано в мережі WOG, всього 0,05%, або 3 коп. згідно ціни на стелі. У колег із PARALLEL т KLO теж мінімальні значення – 0,1% або 5 та 6 коп. на літрі відповідно. Ще три учасника, в яких зафіксовано не суттєвий недолив, ОККО, AVANTAGE 7 та одеська мережа SLON, тут недолив трішки більший, в діапазоні 8 коп./літр. Такі цифри в цілому допустимі, продавець таким чином компенсує свої втрати при транспортуванні та зберіганні. Це нормальна практика, яка має місце і в Європі.
Синя зона
У «синій» зоні опинилися мережі, які вклалися в дозволений законом норматив не більше 0,5% недоливу. Мінімальні значення у мереж AMIC, CHIPO та MARSHALL – в районі 0,2%, або в перерахунку в діапазоні 11-15 коп./літр. Заправки VST та ДИЗЕЛЬ-ДИСКОНТ на межі дозволених обмежень – недолив 0,5%, що в грошах «виливається» в 28 та 27 коп. від вартості продажу.
Червона зона
На щастя, порушників точності наливу солярки лише 4 – БРСМ-НАФТА,MANGO, та невеличкі AERO 8 та АЛЬЯНС. І якщо у БРСМ-НАФТА перевищено значення не суттєво, на 29 коп./л., то вже на АЗК MANGO клієнти не дорахуються 1,35 % купленого пального, або відповідно ціні на стелі, 76 коп. на літрі. Недоотримають «дизель» автовласники і в мережах AERO 8 та АЛЬЯНС (70 та 65 коп./літр відповідно).
В цілому, як зазначив директор Інституту Юрій Чорнобривець, «поки що немає причин говорити про те, що в мережах АЗК масово займаються недоливом саме задля обману клієнтів і додаткового заробітку. Скоріше, це оптимізація витрат через загальну важку ситуацію. Але погіршення ситуації з реалізацією або збільшення дефіциту пального, може призвести до того, що деякі продавці можуть піти і на більш радикальні недоливи».
Олександр Бабенко 24.11.2025
|
АЗС |
Фактичний відпуск, літрів |
% недоливу/ переливу |
Вартість 1 літра пального, грн |
Вартість недоливу/ переливу, грн./літр |
|
WOG |
1,999 |
-0,05 |
61,99 |
+0,03 |
|
ОККО |
1,997 |
-0,15 |
61,99 |
+0,09 |
|
PARALLEL |
1,998 |
-0,1 |
54,49 |
+0,05 |
|
KLO |
1,998 |
-0,1 |
61,79 |
+0,06 |
|
AVANTAGE 7 |
1,997 |
-0,15 |
54,95 |
+0,08 |
|
SLON (Одеса) |
1,997 |
-0,15 |
52,70 |
+0,08 |
|
CHIPO (Львів) |
1,996 |
-0,2 |
56,35 |
+0,11 |
|
AMIC |
1,995 |
-0,25 |
58,49 |
+0,15 |
|
BVS (Полтава) |
1,994 |
-0,3 |
58,99 |
+0,18 |
|
ЄВРО 5 (Київ) |
1,993 |
-0,35 |
51,49 |
+0,18 |
|
MARSHALL (Черкаси) |
1,996 |
-0,2 |
54,49 |
+0,11 |
|
ФАКТОР (Житомир) |
1,994 |
-0,3 |
53,50 |
+0,16 |
|
ДИЗЕЛЬ-ДИСКОНТ |
1,990 |
-0,5 |
53,99 |
+0,27 |
|
VST (Одеса) |
1,990 |
-0,5 |
55,90 |
+0,28 |
|
БРСМ-НАФТА |
1,989 |
-0,55 |
53,50 |
+0,29 |
|
MANGO |
1,973 |
-1,35 |
55,99 |
+0,76 |
|
AERO 8 (Київ) |
1,974 |
-1,3 |
53,99 |
+0,70 |
|
АЛЬЯНС (Київ) |
1,976 |
-1,2 |
54,00 |
+0,65 |
