Ситуація з AdBlue в Україні – краще, але 40% не якісна
10.09.2025

Рік тому Інститут споживчих експертиз провів масштабну перевірку рідини-реагенту AdBlue, який використовується в дизельних авто та техніці для очищення вихлопних газів. Результати торішнього дослідження показали, що 70% продукції була не якісною, і мала значні порушення. Чи змінилася ситуація за рік, перевірили експерти Інституту, які знову закупили зразки і продіагностували їх в сертифікованій лабораторії.
Попит на цю рідину в Україні постійно зростає, тому виробництво реагенту є дуже прибутковим бізнесом, оскільки він не вимагає якихось супер технологій чи будівництва заводів. Разом з тим, якість AdBlue дуже залежить від якісних компонентів, і системи логістики та зберігання. Використання ж підробного реагенту може призвести до поломки системи очищення вихлопних газів, і відповідно, до серйозних фінансових проблем у власників авто.
Спочатку про те, що власне собою представляє рідина AdBlue. Фактично це розчин технічно чистої сечовини (32,5%) у максимально очищеній, демінералізованій воді (67,5%).Він застосовується як додаткова робоча рідина в дизелях, яка впорскується в потік відпрацьованих газів у присутності каталізатора – при цьому відбувається реакція перетворення шкідливого оксиду азоту на безпечні азот і воду.Сам каталізатор завжди повинен залишатися чистим, оскільки саме він боїться сторонніх металів, які забивають пори і виводять його з ладу. В свою чергу, ці метали знаходяться у воді, саме для того її так ретельно демінералізують. Відповідно, сечовина (карбамід) повинна бути високого рівня очищення (марка А), а не дешевою сільськогосподарською, яка використовується як добрива на полях. І вода повинна бути не «з-під крану», а спеціальна. Звісно, якісні компоненти коштують дорого, чим і користуються «розливатори» псевдо – AdBlue, які використовують найдешевші складові.
Нехтування якістю може дорого обійтися власникам дизельних авто. Використання підробки може призвести до блокування елементів дозування AdBlue, що в свою чергу, призводить до виходу з ладу дорогих компонентів, які не підлягають ремонту. Крім того, можливе забруднення каталітичного блоку SCR, як результат, можливе повне блокування вихлопної системи. І насамкінець, виникнення відкладень сечовини у нейтралізаторі, щоведе до механічного пошкодження елементів системи очищення відпрацьованих газів.
Дослідники відібрали п’ять проб AdBlue в найбільш популярних мережах АЗС та роздрібній торгівлі. Було придбано реагенти AdBlue від CrossChem (КросХім є одним з найбільших виробників в Україні), який реалізується в мережах АЗС AMIC, AVANTAGE 7, ОККО, KLO та ін., NOXY, реалізується в мережі OKKO, EcoBlue (БРСМ-Нафта, виробляється згідно ТУ і не є запатентованим реагентом AdBlue), реалізується у власній мережі АЗС, TIZINOX, реалізується в автомагазинах, і білоцерківський виробник NEWFORMULA.
Експерти розділили результати на дві зони – «зелену» та «червону». В першу потрапили реагенти, які повністю відповідали нормативам ISO 22241 і були якісними, в другу, відповідно, зразки з порушеннями, використання яких може призвести до поломки системи.
«Зелена» зона.
Лабораторні дослідження показали, що три реагенти з п’яти дійсно являються AdBlue, тобто повністю відповідають європейському стандарту ISO 2224. Р реагентах CrossChem та NOXY було виявлено нульове значення концентрації шкідливих альдегідів, мінімальні значення нерозчинного осаду (2,4 і 2,9 мг/кг відповідно при допустимих 20 мг/кг), а також незначні концентрації металів. Наприклад, у розчині CrossChem зовсім відсутні фосфати та мідь. Такі показники, перш за все, свідчать про використання при виробництві якісного карбаміду і правильну демінералізацію води. Також це може вказувати і на надійну систему логістики і зберігання продукту, оскільки для AdBlue будь-який контакт з невідповідними матеріалами призводить до падіння якісних показників. Що ж стосується вартості, то тут «розбіг» колосальний – якщо реагент CrossChem в роздробі коштує 34 гривні за літр, то NOXY вже 130! Різниця майже в чотири рази.
«Червона» зона.
В «червону» зону потрапили два інші зразки реагентів, що досліджувалися. У реагенті TIZINOX перевищено масову концентрацію вмісту міді та цинку, але незначно (0,23 та 0,22 мг/кг відповідно, при нормативі не більше 0,2 мг\кг). В цілому, наявність і перевищення цих домішок у рідині може призвести до досить швидкого виходу з ладу каталізатора, а далі може статися навіть накопичення вапняних відкладень, які закупорять блок SCR, а згодом і всю вихлопну систему.
Але справжній «сюрприз» чекав експертів у зразку EcoBlue (БРСМ-Нафта). У цьому реагенті масова концентрація шкідливих альдегідів виявилася 34 мг/кг при нормативі не більше 5. Семикратне перевищення! Це небезпечно, оскільки перебільшення альдегідів виводить з ладу систему селективної каталітичної нейтралізації SCR, забруднює форсунки і в результаті може бути потрібен вартісний ремонт навіть після не тривалого використання. По вартості обидва зразка в роздробі вартують 60 грн. за літр. Якщо порівняти цю ціну з CrossChem, наприклад, вийде майже вдвічі дорожче, при тому, що перший зразок якісний.
Загалом, тест показав, що з’явився певний прогрес в розрізі якості на ринку AdBlue. Якщо минулого року 70 відсотків українського ринку AdBlue не відповідало нормативам ISO 22241, то цього – лише 40%. Ряди фальсифікаторів рідіють, і це гарна новина для автомобілістів. Як і для пішоходів – дизельних авто в Україні багато, тому в великих містах чистого повітря стане більше.
Олександр Бабенко.
03.09.2025
Довідка: AdBlue є запатентованою торговою маркою Асоціації автомобільної промисловості Германії. Вимоги до реагента AdBlue визначаються стандартом ISO 22241. Тобто саме ця назва може використовуватися виробником, тільки у випадку, якщо продукція схвалена Асоціацією. Інші рідини, які виробляються по ТУ, і не сертифіковані Асоціацією, так називатися не можуть. Тому в Україні їх називають співзвучними назвами типу ЕкоБлю, Блютек та інші.
Результати випробувань
Найменування показника, одиниця вимірювання |
Норма згідно з вимогами НД |
|
|
||||||
CrossChem (КроссХім, AMIC, WOG, Avantage 7, OKKO, KLO)
|
NOXY (OKKO) |
NEW FORMULA (роздрібна мережа)
|
EcoBlue (БРСМ-Нафта) |
TIZINOX (роздрібна мереа)
|
Метод випробувань |
||||
Країна-виробник, тара |
Україна, розлив |
Україна, каністра |
Україна, каністра |
Україна, розлив |
Україна, розлив |
|
|||
1.Вміст карбаміду, %, у межах |
31,8-33,2 |
32,68 |
32,63 |
32,49 |
32,52 |
32,59 |
ISO 22241-2:2019, додаток C |
||
2.Показник заломлення при 20 0С, у межах |
1,3814-1,3843 |
1,3831 |
1,3831 |
1,3824 |
1,3828 |
1,3829 |
ISO 22241-2:2019, додаток С |
||
3.Лужність, %, не більше |
0,2 |
0,07 |
0,04 |
0,05 |
0,01 |
0,06 |
ISO 22241-2:2019, додаток D |
||
4.Масова частка біурету, %, не більше |
0,3 |
0,10 |
0,091 |
0,09 |
0,15 |
0,1 |
ISO 22241-2:2019, додаток Е |
||
5.Масова концентрація альдегідів, мг/кг, не більше |
5 |
0 |
0 |
0,1 |
34 |
0,1 |
ISO 22241-2:2019, додаток F |
||
6.Масова концентрація нерозчинного осаду, мг/кг, не більше |
20 |
2,4 |
2,9 |
4,8 |
3,2 |
3,2 |
ISO 22241-2:2019, додаток G |
||
7.Масова концентрація фосфатів, мг/кг, не більше |
0,5 |
0 |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
0,02 |
ISO 22241-2:2019, додаток Н, |
||
8.Масова концентрація алюмінію, мг/кг, не більше |
0,5 |
0,06 |
0,01 |
0,19 |
0,03 |
0,15 |
ISO 22241-2:2019, додаток І |
||
9.Масова концентрація кальцію, мг/кг, не більше |
0,5 |
0,01 |
0,06 |
0,01 |
0,12 |
0,10 |
|||
10.Масова концентрація хрому, мг/кг, не більше |
0,2 |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
|||
11.Масова концентрація міді, мг/кг, не більше |
0,2 |
0 |
0 |
0,01 |
0,001 |
0.23 |
|||
12.Масова концентрація заліза , мг/кг, не більше |
0,5 |
0 |
0,013 |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
|||
13.Масова концентрація калію, мг/кг, не більше |
0,5 |
0 |
0,01 |
0,01 |
0,40 |
0,40 |
|||
14.Масова концентрація магнію, мг/кг, не більше |
0,5 |
0,01 |
0,01 |
0,24 |
0,02 |
0,19 |
|||
15.Масова концентрація натрію, мг/кг, не більше |
0,5 |
0,01 |
0,1 |
0,01 |
0,25 |
0,18 |
|||
16.Масова концентрація нікелю, мг/кг, не більше |
0,2 |
0,115 |
0,01 |
0,095 |
0,001 |
0,05 |
|||
17.Масова концентрація цинку, мг/кг, не більше |
0,2 |
0 |
0,017 |
0,10 |
0,001 |
0.22 |