Ситуація з AdBlue в Україні – краще, але 40% не якісна

10.09.2025

Рік тому Інститут споживчих експертиз провів масштабну перевірку рідини-реагенту AdBlue, який використовується в дизельних авто та техніці для очищення вихлопних газів. Результати торішнього дослідження показали, що 70% продукції була не якісною, і мала значні порушення. Чи змінилася ситуація за рік, перевірили експерти Інституту, які знову закупили зразки і продіагностували їх в сертифікованій лабораторії.

Попит на цю рідину в Україні постійно зростає, тому виробництво реагенту є дуже прибутковим бізнесом, оскільки він не вимагає якихось супер технологій чи будівництва заводів. Разом з тим, якість AdBlue дуже залежить від якісних компонентів, і системи логістики та зберігання. Використання ж підробного реагенту може призвести до поломки системи очищення вихлопних газів, і відповідно, до серйозних фінансових проблем у власників авто.

Спочатку про те, що власне собою представляє рідина AdBlue. Фактично це розчин технічно чистої сечовини (32,5%) у максимально очищеній, демінералізованій воді (67,5%).Він застосовується як додаткова робоча рідина в дизелях, яка впорскується в потік відпрацьованих газів у присутності каталізатора – при цьому відбувається реакція перетворення шкідливого оксиду азоту на безпечні азот і воду.Сам каталізатор завжди повинен залишатися чистим, оскільки саме він боїться сторонніх металів, які забивають пори і виводять його з ладу. В свою чергу, ці метали знаходяться у воді, саме для того її так ретельно демінералізують. Відповідно, сечовина (карбамід) повинна бути високого рівня очищення (марка А), а не дешевою сільськогосподарською, яка використовується як добрива на полях. І вода повинна бути не «з-під крану», а спеціальна. Звісно, якісні компоненти коштують дорого, чим і користуються «розливатори» псевдо – AdBlue, які використовують найдешевші складові.

Нехтування якістю може дорого обійтися власникам дизельних авто. Використання підробки може призвести до блокування елементів дозування AdBlue, що в свою чергу, призводить до виходу з ладу дорогих компонентів, які не підлягають ремонту. Крім того, можливе забруднення каталітичного блоку SCR, як результат, можливе повне блокування вихлопної системи. І насамкінець, виникнення відкладень сечовини у нейтралізаторі, щоведе до механічного пошкодження елементів системи очищення відпрацьованих газів.

Дослідники відібрали п’ять проб AdBlue в найбільш популярних мережах АЗС та роздрібній торгівлі. Було придбано реагенти AdBlue від CrossChem (КросХім є одним з найбільших виробників в Україні), який реалізується в мережах АЗС AMIC, AVANTAGE 7, ОККО, KLO та ін., NOXY, реалізується в мережі OKKO, EcoBlue (БРСМ-Нафта, виробляється згідно ТУ і не є запатентованим реагентом AdBlue), реалізується у власній мережі АЗС, TIZINOX, реалізується в автомагазинах, і білоцерківський виробник NEWFORMULA.

Експерти розділили результати на дві зони – «зелену» та «червону». В першу потрапили реагенти, які повністю відповідали нормативам ISO 22241 і були якісними, в другу, відповідно, зразки з порушеннями, використання яких може призвести до поломки системи.

«Зелена» зона.

Лабораторні дослідження показали, що три реагенти з п’яти дійсно являються AdBlue, тобто повністю відповідають європейському стандарту ISO 2224. Р реагентах CrossChem та NOXY було виявлено нульове значення концентрації шкідливих альдегідів, мінімальні значення нерозчинного осаду (2,4 і 2,9 мг/кг відповідно при допустимих 20 мг/кг), а також незначні концентрації металів. Наприклад, у розчині CrossChem зовсім відсутні фосфати та мідь. Такі показники, перш за все, свідчать про використання при виробництві якісного карбаміду і правильну демінералізацію води. Також це може вказувати і на надійну систему логістики і зберігання продукту, оскільки для AdBlue будь-який контакт з невідповідними матеріалами призводить до падіння якісних показників. Що ж стосується вартості, то тут «розбіг» колосальний – якщо реагент CrossChem в роздробі коштує 34 гривні за літр, то NOXY вже 130! Різниця майже в чотири рази.

«Червона» зона.

В «червону» зону потрапили два інші зразки реагентів, що досліджувалися. У реагенті TIZINOX перевищено масову концентрацію вмісту міді та цинку, але незначно (0,23 та 0,22 мг/кг відповідно, при нормативі не більше 0,2 мг\кг). В цілому, наявність і перевищення цих домішок у рідині може призвести до досить швидкого виходу з ладу каталізатора, а далі може статися навіть накопичення вапняних відкладень, які закупорять блок SCR, а згодом і всю вихлопну систему.

Але справжній «сюрприз» чекав експертів у зразку EcoBlue (БРСМ-Нафта). У цьому реагенті масова концентрація шкідливих альдегідів виявилася 34 мг/кг при нормативі не більше 5. Семикратне перевищення! Це небезпечно, оскільки перебільшення альдегідів виводить з ладу систему селективної каталітичної нейтралізації SCR, забруднює форсунки і в результаті може бути потрібен вартісний ремонт навіть після не тривалого використання. По вартості обидва зразка в роздробі вартують 60 грн. за літр. Якщо порівняти цю ціну з CrossChem, наприклад, вийде майже вдвічі дорожче, при тому, що перший зразок якісний.

Загалом, тест показав, що з’явився певний прогрес в розрізі якості на ринку AdBlue. Якщо минулого року 70 відсотків українського ринку AdBlue не відповідало нормативам ISO 22241, то цього – лише 40%. Ряди фальсифікаторів рідіють, і це гарна новина для автомобілістів. Як і для пішоходів – дизельних авто в Україні багато, тому в великих містах чистого повітря стане більше.

Олександр Бабенко.

03.09.2025

Довідка: AdBlue є запатентованою торговою маркою Асоціації автомобільної промисловості Германії. Вимоги до реагента AdBlue визначаються стандартом ISO 22241. Тобто саме ця назва може використовуватися виробником, тільки у випадку, якщо продукція схвалена Асоціацією. Інші рідини, які виробляються по ТУ, і не сертифіковані Асоціацією, так називатися не можуть. Тому в Україні їх називають співзвучними назвами типу ЕкоБлю, Блютек та інші.

Результати випробувань

 

Найменування показника,

одиниця вимірювання

Норма

згідно з вимогами НД

 

 

 

CrossChem

(КроссХім, AMIC, WOG, Avantage 7, OKKO, KLO)

 

NOXY

(OKKO)

 

NEW FORMULA

(роздрібна мережа)

 

EcoBlue

(БРСМ-Нафта)

TIZINOX

(роздрібна мереа)

 

Метод випробувань

Країна-виробник, тара

Україна, розлив

Україна,

каністра

Україна, каністра

Україна, розлив

Україна, розлив

 

1.Вміст карбаміду, %,

у межах

31,8-33,2

32,68

32,63

32,49

32,52

32,59

ISO 22241-2:2019, додаток C

2.Показник заломлення при  20 0С,

у межах

1,3814-1,3843

1,3831

1,3831

1,3824

1,3828

1,3829

ISO 22241-2:2019, додаток С

3.Лужність, %, не більше

0,2

0,07

0,04

0,05

0,01

0,06

ISO 22241-2:2019, додаток D

4.Масова частка біурету, %, не більше

0,3

0,10

0,091

0,09

0,15

0,1

ISO 22241-2:2019, додаток Е

5.Масова концентрація альдегідів, мг/кг,

не більше

5

0

0

0,1

34

0,1

ISO 22241-2:2019, додаток F

6.Масова концентрація нерозчинного осаду, мг/кг, не більше

20

2,4

2,9

4,8

3,2

3,2

ISO 22241-2:2019, додаток G

7.Масова концентрація фосфатів, мг/кг,

не більше

0,5

0

0,01

0,01

0,01

0,02

ISO 22241-2:2019, додаток Н,

8.Масова концентрація алюмінію, мг/кг,

не більше

0,5

0,06

0,01

0,19

0,03

0,15

ISO 22241-2:2019,

додаток І

9.Масова концентрація кальцію, мг/кг,

не більше

0,5

0,01

0,06

0,01

0,12

0,10

10.Масова концентрація хрому, мг/кг,

не більше

0,2

0,01

0,01

0,01

0,01

0,01

11.Масова концентрація міді, мг/кг,

не більше

0,2

0

0

0,01

0,001

0.23

12.Масова концентрація заліза , мг/кг,

не більше

0,5

0

0,013

0,01

0,01

0,01

13.Масова концентрація калію, мг/кг,

не більше

0,5

0

0,01

0,01

0,40

0,40

14.Масова концентрація магнію, мг/кг,

не більше

0,5

0,01

0,01

0,24

0,02

0,19

15.Масова концентрація натрію, мг/кг,

не більше

0,5

0,01

0,1

0,01

0,25

0,18

16.Масова концентрація нікелю, мг/кг,

не більше

0,2

0,115

0,01

0,095

0,001

0,05

17.Масова концентрація цинку, мг/кг,

не більше

0,2

0

0,017

0,10

0,001

0.22

азс

Views: 41