Експертів шокували результати перевірки бензину в українських мережах АЗС.
04.02.2025
Щось неймовірне коїться на українських АЗС. Інститут споживчих експертиз провів чергову перевірку найбільш популярного бензину А-95, і виявив, що попри підвищення цін, якість цього пального кардинально покращилася. Такого експерти ще не бачили ніколи за роки проведення досліджень – лише дві мережі з 16-ти перевірених мали порушення якості. Що стало причиною такого різкого покращення, і головне, скільки триватиме це «свято» – експерти прогнозувати не беруться. Хоча припускають, що або розмір маржі настільки великий, що не має сенсу «лити бодягу», або правоохоронці прикрили декілька великих виробників фальсифікованого пального. Як би не було, факт незаперечний – фальсифікат практично зник з ринку.
Перевірка зразків «дев’яносто п’ятого» відбулася в найбільших всеукраїнських мережах (WOG, UKRNAFTA, ОККО, AMIC, MARSHALL, MOTTO, БРСМ-Нафта), а також у серйозних регіональних гравців (потужна столична мережа KLO, мережа АЗС на південному сході України PARALLEL, чисельна мережа у Дніпрі та Дніпропетровській області VOSTOKGAZ, ФАКТОР, харківська SVR, полтавська BVS, одеська VST). Експерти завітали також і на невеликі мережі, які оперують також в райцентрах і невеликих містах (СВОЇ, ЄВРО 5 (Запоріжжя)).
Експерти традиційно розділили результати, отримані в лабораторії на зони – «зелену», «синю» та «червону». До першої потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, «синю» – зразки без порушень, але «без запасу міцності», тобто на грані дозволених значень. І нарешті, «червона» – мережі, пальне на яких не відповідало нормативам профільного ДСТУ. Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.
Зелена зона
Чи не вперше за історію досліджень «зелена» зона лідерів виявилася в рази більшою в порівнянні з аутсайдерами. Великі приватні мережі (WOG, AMIC, ОККО, KLO) прогнозовано підтвердили свій статус лідерів ринку, на яких практично виключена поява не якісного бензину. Разом з тим, державна UKRNAFTAне скидає оберти, і швидко закріпляється на ринку в якості лідера, посилюючи конкуренцію на паливному Олімпі. У компанії PARALLEL теж великі амбіції, мережа активно просувається в статус всеукраїнської. Регіональні гравці, такі як VOSTOKGAZ та SVR тримають репутацію не зважаючи на складні умови роботи в неспокійних районах бойових дій. Також вперше в передову групу потрапила мережа MARSHALL, вірогідно, провівши серйозну роботу над контролем якості.
Показники бензинів усіх членів «зеленої» зони перевищували вимоги ДСТУ. Експерти почали із замірів октанового числа, значення якого повинно бути 95 одиниць і вище. Найбільше значення зафіксоване у «дев’яносто п’ятого», придбаного в мережі WOG, бензин у цій мережі майже 96-й (95,8 од.). Відмінні результати також у AMIC та KLO(по 95,7 од.). За таких показників октанового числа двигун працює рівно і віддає повну потужність, а витрати пального менші. Інші учасники теж мають запас по октану в районі 0,5 одиниці. Це дуже достойні результати.
Далі поміряли вміст сірки – найбільш шкідливої для двигуна та екології речовини. Чим більше її в пальному, тим меншим буде ресурс двигуна, тим швидше вийде з ладу паливна система. Також це важливо з точки зору екології, адже оксид сірки, який викидається з вихлопом авто, отруює повітря на вулицях. 10 мг/кг – максимум, який допускає норматив Євро 5. Майже відсутня шкідлива сірка була у зразках (WOG та UKRNAFTA) – 4 та 5 мг/кг відповідно. Майже вдвічі нижче нормативу виявилося у KLO та AMIC – всього 6 мг/кг.
Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників цієї групи значення в межах норми, найменша кількість у UKRNAFTAта VOSTOKGAZ– лише трохи більше 25%, при вимозі не більше 35.
І насамкінець, перевірили «вбивцю» каталізаторів – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості може зменшити ресурс двигуна до десяти разів. Найбільш «чистий» бензин у AMIC та PARALLEL (0,64 % при нормі не вище 1%). Висновок експертів – все вищевказане пальне потрапило до резервуарів АЗС в такому ж стані, в якому його випустили з заводів.
Синя зона.
В «синю» зону потрапили всеукраїнська мережа MOTTO, а також регіональні ФАКТОР, VST, СВОЇ та BVS. Бензини А-95 на цих заправках відповідали нормативам ДСТУ, але з показниками, що впритул наблизилися до граничних норм. Примітно, що майже всі з цих мереж в минулих дослідженнях були в «червоній» зоні порушників, наразі ж ситуація кардинально змінилася, що є гарною новиною для автомобілістів.
Червона зона.
Неймовірно, але факт – в «червоній» зоні порушників всього дві мережі. Це велика мережа БРСМ-Нафта та локальна запорізька сітка ЄВРО 5. Причому у БРСМ-Нафта зафіксовано величезний прогрес – порушення лише у вмісті сірки, до того ж не «смертельне» - лише 11 мг/кг при нормі не вище 10-ти. А ось у їхніх колег з мережі ЄВРО 5 порушення набагато серйозніші. Тут і сірка більша в два рази від норми, і отруйного бензолу «поклали» в три рази більше.
Отже, чи стане якість «дев’яносто п’ятого» стабільно гарною, чи це не більше ніж «перегрупування» фальсифікаторів? Директор Інституту споживчих експертиз Юрій Чорнобривець впевнений, що втрачати пильність не варто, адже «бодяга» як швидко пішла, так і миттєво може повернутися.
Олександр Бабенко 03.02.2025
АЗС (дослідження по ДСТУ 7687:2015) |
Октанове число (дослід. метод) (норматив – не менш 95 од.) |
Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг) |
Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів (в %, не більш 35) |
Об’ємна частка бензолу (в %, не більш 1.0) |
WOG |
95,8 |
4 |
26,8 |
0,72 |
UKRNAFTA |
95,3 |
5 |
25,3 |
0,77 |
AMIC |
95,7 |
6 |
25,8 |
0,64 |
KLO |
95,7 |
6 |
26,4 |
0,74 |
ОККО |
95,6 |
8 |
31,2 |
0,65 |
PARALLEL |
95,6 |
7 |
29,7 |
0,64 |
VOSTOKGAZ (Дніпропетровська обл.) |
95,5 |
5 |
25,4 |
0,70 |
MARSHALL |
95,4 |
8 |
32,4 |
0,80 |
SVR (Харків) |
95,6 |
8 |
27,7 |
0,85 |
|
|
|
|
|
MOTTO |
95,3 |
10 |
30,2 |
0,87 |
ФАКТОР |
95,0 |
10 |
28,3 |
0,98 |
BVS |
95,7 |
9 |
33,0 |
0,91 |
VST |
95,1 |
9 |
33,6 |
0,87 |
СВОЇ |
95,0 |
10 |
32,7 |
0,99 |
|
|
|
|
|
БРСМ-НАФТА |
95,0 |
11 |
8,8 |
1,0 |
ЄВРО 5 (Запоріжжя) |
95,3 |
21 |
10,8 |
2,95 |