В Україні різко виросла якість дизельного пального – експертиза

Півроку назад експерти Інституту споживчих експертиз виявили, що більш ніж третина дизельного пального на українських заправках було фальсифікатом. Тож чергова перевірка не віщувала нічого доброго, адже зараз, за словами експертів, маржа на продажу дизеля досягає 10 гривень на літрі. Такий заробіток – це надприбутки для «бодяжніків», оскільки вони ще й не платять податки. Але реальна ситуація виявилися протилежною – лише дві проби з 17 мали порушення, але і ті не катастрофічні. Експерти кажуть, що можливими причинами таких несподіваних покращень стало повернення в законне поле стандартів Євро 5, і відповідне посилення контролю з боку каральних органів за нелегальними виробництвами. Факт залишається фактом – зараз ризик нарватися на не якісну «солярку» залишився лише у самих затятих «бодяжніків», і підзаборних «бочок», яким взагалі закони не писані.

Отже, спеціалісти відправили в лабораторію зразки з 17 мереж, з різних регіонів країни. Експерти перевірили якість дизельного пального у великих та середніх мережах SOCAR, AMIC, PARALLEL, KLO, ОККО, PRIME, UPG, SHELL, БРСМ-нафта, ANP, VST, BVS, MARKET, MARSHALL, а також в деяких регіональних мережах (популярні харківські SVRта ОВІС), ну і звісно, на нелегальних «бочках».

У лабораторії перевірили за такими параметрами, як температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки та густина. Всі перераховані вище показники повинні бути в рамках допусків ДСТУ, інакше воно може завдати шкоди і автомобілю, і екології – власне повітрю, яким ми дихаємо.

Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам і мали «запас міцності» за якістю, синю – АЗС, паливо яких не мало порушень за вимогами профільного ДСТУ, але було на граничних показниках, та червону – мережі, паливо в яких виявилося не кондиційним, тобто не відповідало нормативам стандарту.

Зелена зона.

З 17-ти учасників у цю зону потрапили 8 мереж - AMIC, SOCAR, ОККО, KLO, PARALLEL, SVR, UPG та PRIME. Насамперед, перевірили головний показник дизпалива – вміст сірки. Фактично, це головний маркер того, чи пальне дійсно зроблено в Європі, адже очистити «солярку» від сірки можливо тільки в умовах заводу. Декілька слів, чому це так важливо. Сірка вбивча для нейтралізаторів і сажевих фільтрів, а також разом з вихлопними газами отруює повітря в містах. Наприклад, якщо буде 1000 мг/кг (ще десять років тому це було нормою) нейтралізатор може перестати ефективно працювати після десяти – п'ятнадцяти заправок. З часом перевищена сірка може стати причиною ремонту двигуна і елементів паливної системи. За українськими стандартами (аналогічними Євро 5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг. Найменше сірки було визначено в дизельному пальному AMIC (3 мг/кг), фактично відсутня вона і у SOCAR, KLO, PARALLEL та PRIME (по 4 мг/кг). Такі результати вже ближчі до нормативів Євро 6, а значить – це гарантовано європейське пальне.

Ще один чіткий маркер оригінальної чи підробної «солярки» – температура спалаху дизельного палива. Якщо в цьому параметрі є порушення – однозначно пальне чимось розбавляли. Технічно, цей показник може показати, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти, які можуть призвести, до прикладу, до загоряння «солярки» при аварії. Згідно ДСТУ, ця температура має бути як мінімум 55 °С. Рекордний результат, 71 градус у «дизеля» від SOCAR, практично такі ж цифри у AMIC та KLO – по 70 одиниць. До речі, в вперше в історії досліджень Інституту, в цьому параметрі не було виявлено порушень в жодного з учасників тесту.

Синя зона.

Друга за чисельністю група - «синя» зона, куди віднесено мережі, де параметри дизельного пального відповідало всім вимогам ДСТУ, але на грані нормативів, тобто без запасу по якості. Група виявилась досить обширною - тут мережі SHELL, ANP, BVS, MARKET, MARSHALL, VST. Наприклад, сірка у всіх зразків з цих мереж була «на максимумі» нормативу – від 9 до 10 мг/кг. У дизельному пальному зANP температура спалаху теж був мінімальна – 56 °С при мінімальній можливій 55 °С.

Червона зона.

На подив експертів, цього разу «червона» група порушників виявилася дуже нечисленною. В аутсайдери потрапили зразки, які були придбані в мережах БРСМ-нафта, ОВІС та нелегальних «бочках». Проблеми були зосереджені лише у змісті сірки. І якщо у ОВІС це незначне перевищення на 3 одиниці (13 мг/кг), то у БРСМ-нафта –перевищення у майже 2 з половиною рази (24мг/кг). Але для останньої мережі це можна вважати неабияким досягненням, адже в минулому дослідженні сірки в пальному БРСМ було виявлено в 36 разів більше нормативу (362 мг/кг). Так що прогрес не зупинити.

Загалом

Поліпшення якості «солярки» – гарні новини не лише для власників легкових авто на «важкому» паливі. Дизельне пальне використовується бізнесом, державними установами критичної і логістичної інфраструктури, аграріями, і звичайно, Збройними силами України. Є надія, тепер проблем з ремонтами стане менше, а дихати в містах стане легше.

Дмитро Гордієнко

ДП ЄВРО

Дослідження за ДСТУ 7688:2015 до пального дизельного

Густина за температури +15°С, кг/м 3, в межах (норматив 820-845)

Температура спалаху у закритому тиглі, С

(норматив – не нижче 55, °С)

Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більш 10 мг/кг)

SOCAR

833,6

71

4

AMIC

833,8

70

3

KLO

833,6

70

4

PRIME

831,2

69

4

PARALLEL

828,5

68

4

ОККО

833,6

64

8

SVR (Харків)

835,7

65

7

UPG

832,2

64

7





ANP

829,1

56

10

VST

835,3

58

10

MARSHALL

828,2

59

9

SHELL

827,2

62

9

BVS

828,2

65

10

MARKET

828,8

60

10





БРСМ-нафта

830.8

55

24

ОВИС

829,3

56

13

Дизель – дисконт (бочка)

835,3

55

17

дизель азс

Views: 868