​Чи продають в Україні справжній бензин А-100?

31.10.2023

Чи варто переплачувати за бензин А-100?

Як не дивно, в країні зростає попит на преміальний бензин А-100, вартістю від 63 грн. за літр. А якщо є попит, буде і пропозиція, тому зараз в деяких мережах «сотий» знову з’явився в продажу. Звичайно, в містечках та на трасах знайти його майже неможливо, але в великих містах придбати його можна без проблем. Разом з тим, багато автомобілістів щиро впевнені, що А-100 є не заводським пальним, а звичайним «дев’яносто п’ятим», в який «насипали» шкідливих для авто присадок для збільшення детонаційної стійкості. Міф це, чи правда, і чи варто переплачувати за таке пальне, вирішили розібратися спеціалісти Інституту споживчих експертиз.

В лабораторію було доставлено 4 проби бензину А-100 та одну пробу бензину А-98, які вдалося знайти на ринку. Чотири зразки «сотого» продавалися, як «іменні» сорти (WOGMustang 100, SOCARNANO 100, UPG 100, KLO 100) та один зразок, який реалізовувався саме як 98-й, у київській мережі GRANDPETROL.

Експерти традиційно розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. До першої потрапили би мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, синю – зразки без порушень, але «без запасу міцності», і червону, де пальне не відповідало б нормативам профільного ДСТУ. Зразки були перевірені за самими важливими параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.

Зелена зона

Цього разу, і це унікальна ситуація, «зелена» зона виявилася єдиною в дослідженні. Жоден зразок не виявився не якісним, всі досліджувані бензини витримали іспит, і виправдали свою досить вагому ціну. І це гарні новини для власників «заряджених» турбованих або атмосферних авто, оскільки їх двигуни і паливні системи сконструйовані під високу ступінь стискання, а також під тривалу роботу на максимальних режимах. Особливо це стосується сучасних турбованих спорткарів, які з багатьох причин дуже чутливі до пального низької або недостатньої якості – на форсунках створюється непотрібне додаткове навантаження, утворюється закоксовування, наліт. Це поступово погіршує розпилення паливно-повітряної суміші, а це призводить до збоїв у роботі мотора на низьких оборотах, зниження потужності двигуна, збільшення витрати палива.

Отже, першим було заміряно найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Тут всі зразки виявилися «чесними» і відповідали заявленому. Більш того, два учасники навіть перевищили сподівання, і показали запас – WOGMustang 100, SOCARNANO 100 мають октанове число в 102 одиниці. Відмінно – KLO 100 та 100 UPG 100 (рівно по 100 од). У зразку GRANDPETROLтакож октанове число виявилося вище заявленого – 98,4 одиниці. Відповідно, така точність параметрів у всіх піддослідних однозначно свідчить про заводське походження пального, оскільки в кустарних умовах добитися рівномірного результату дуже важко.

Далі визначили вміст сірки, одним з найважливіших показників, який є показником довготривалості роботи двигуна, його ресурсу. Це особливо важливо для «заряджених» двигунів з великою потужністю, адже навіть невелике перевищення цієї речовини може завдати серйозних проблем складним паливним системам швидких авто. Мінімальне значення (всього 3 мг/кг при нормативі не більше 10-ти) виявлено у SOCARNANO 100, «срібло» у WOGMustang 100 (4 мг/кг), у інших учасників теж значно нижче граничної межі.

Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми, у KLO 100 майже вдвічі менше нормативу, лише 16,8 % при граничній межі не більше 35%. Далі було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості «вбиває» каталізатор, може зменшити ресурс двигуна до десяти разів, та дуже погано впливає на якість повітря у містах. Найбільш «чистий» бензин у WOGMustang 100 (0,13 % при нормі не вище 1%), дуже мало бензолу і у SOCARNANO 100 - всього 0,23%.

За словами експертів, головний висновок дослідження є таким – в Україні станом на зараз немає підробленого, тобто неякісного, високооктанового бензину А-100 чи А-98. Його без проблем та побоювань можна заливати як в суперкари, так і в «заряджені» версії звичайних моделей на кшталт VWGolfGTI. Що стосується вартості бензину А-100, слід заначити, що ціни досить суттєво різняться. Але конкуренція зараз вийшла на складніший рівень, ніж просте порівняння цін на стеллі. По-перше, індивідуальний підхід до клієнта по знижкам – інколи ціна літра пального у великій мережі може вийти нижчою, ніж у дискаунтера, хоча на стелі ціни кардинально відрізняються. По друге – сервіси. Багато автомобілістів радше виберуть більш дорогу мережу, але отримають додаткові зручності та бонуси.

Олександр Бабенко.

АЗС (дослідження по ДСТУ 7687:2015) Октанове число (дослід. метод) (норматив – не менш 98/100 од.) Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг) Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів (в %, не більш 35) Об’ємна частка бензолу (в %, не більш 1.0)
WOG 102,0 4 22,6 0,13
SOCAR 102,0 3 21,8 0,23
KLO 100,0 5 16,8 0,35
GRAND PETROL 98,4 8 32,6 0,43
UPG 100,0 8 24,6 0,36

Views: 3726