Ринок бензину А-95 переповнений небезпечною для авто і людей «бодягою» - експерти

Паливна криза в Україні скінчилася. Дякувати за це слід, перш за все, імпортерам, які за декілька місяців переорієнтували постачання з країни-агресора на західні НПЗ, а по-друге – нашому уряду. Рішення про фактичне скасування стандарту Євро 5, а точніше, про легалізацію норм стандартів Євро 4 та Євро 3 було своєчасним і дозволило наповнити ринок. Але свято виявилося зі «сльозами на очах» - всілякі бодяжники та «самовари» викинули на ринок неймовірну кількість неякісного і тому небезпечного пального. Звичайно, це краще, ніж якби його зовсім не було. Але реальність така, що нелегальні виробники зробили висновок, що більше взагалі не існує ніяких стандартів. Зараз дві заправки «до повного» можуть призвести до повної поломки авто. Інститут споживчих експертиз вперше з початку війни провів дослідження бензину А-95. Як виявилося, великий відсоток паливних ритейлерів не ризикує зв'язуватися з «бодягою», і не змінює репутацію на миттєвий прибуток. Але ті, у кого репутації не було ніколи, відкрили «всі крани» і шахраюють більше,ніж раніше. Де безпечно заправлятися, розповіли експерти столичного Інституту споживчих експертиз.

Перевірку пройшла значна частина всеукраїнських мереж (WOG, ОККО, ANP, PRIME, SOCAR, MARSHALL, БРСМ НАФТА), а також серйозні регіональні гравці (KLO, AVANTAGE 7, ZOG, BVS, NEFTEK, УКРПЕТРОЛЬ, RUR, ВЕСТА). Для контрасту було відібрано зразки на поодиноких АЗС NPG, NG та двох «діжках», у Києві та Дніпрі. Через дуже низьку ціну у них немає нестачі в покупцях, тож їхнім клієнтам буде цікаво дізнатися, що ж вони насправді заливають у баки.

Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. Виходячи з нових ввідних, зони розділили так – у першу потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, тобто європейське пальне. Синю – зона Євро 4 (порушення за довоєнними нормативами), але з незначними відхиленнями. І нарешті, червона – сюди потрапили мережі, пальне на яких взагалі не відповідало жодним нормативам, і яке взагалі не є бензином, а являє собою певну паливну суміш. Заправка таким сурогатом гарантовано призведе до знищення двигуна сучасного авто.

Проби були відправлені до сертифікованої лабораторії, де їх досліджували на відповідність до нормативів профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95-Євро5). Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.

Зелена зона.

У зеленій зоні лідерів опинилися 6 мереж - WOG, ОККО, KLO, PRIME, AVANTAGE 7, ZOG та ANP. Насамперед було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. У WOG рекордний запас (97,7 од.). Відмінно – ОККО (96,8), KLO (96,8). У PRIME, AVANTAGE 7, та ZOG – більше 96-ти од. При таких показниках двигун працює на повну потужність, це явний маркер заводського європейського палива. Далі подивилися на вміст сірки, одним з найважливіших показників, який є показником довгого «життя» двигуна. Мінімальне значення виявлено у бензині А-95, придбаному в мережі WOG (7 мг/кг), KLO та запорізькій ZOG (по 7 мг/кг). Це із запасом перевищує допуски Євро 5. Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми, найкращий показник у ОККО – лише 14,7 %, AVANTAGE 7 (28.5). Далі було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості прямо впливає на зменшення ресурсу двигуна. Тут результати полярні, але все у допусках. Найменша кількість – у PRIME (0,19 % при нормі не вище 1%) та ОККО (0,21%).

Синя зона.

Тут виявилися і преміальна мережа SOCAR, і дискаунтери BVS та NEFTEK. Незначні відхилення від стандарту Євро 5 зафіксовані у SOCAR та BVS за вмістом сірки – 15 та 14 мг/кг відповідно.

Червона зона.

У червоній зоні – суцільна «радість» для любителів економії. Бензин А-95 у мереж БРСМ НАФТА, MARSHALL, NPG, УКРПЕТРОЛЬ, RUR, ВЕСТА та просто безіменних діжок на узбіччі – це машина часу. Часу, який відсилає автолюбителів у 90-ті та до епохи карбюраторів. У MARSHALL, ВЕСТА, NPG та УКРПЕТРОЛЬ октанове число виявилося набагато нижчим від необхідного – від 92 до 93 одиниць. А це чіткий маркер саморобного палива, виготовленого в кустарних умовах. Але «рекордсмени» просто ввели в ступор експертів – суміш, куплена на АЗС RUR в Кіровоградській області – 78,8 одиниць! Не відстала і «діжка» у Києві – 85,8 одиниць. Прямий наслідок ціни на 10 грн./літр менше від конкурентів. Це серйозне порушення, оскільки двигуни сучасних автомобілів чітко налаштовані відповідний рівень октанового числа. Заправка бензином із зниженим октаном як мінімум збільшить витрату палива та зменшить потужність двигуна, а як максимум може призвести до тотальної поломки паливної апаратури. Що стосується шкідливої для екології та повітря сірки – то перевищення практично в двадцять сім (!) разів було виявлено у зразку БРСМ НАФТА (277 мг/кг при нормі не більше 10). Але і тут виявився «рекорд» - кількість сірки у пробі УКРПЕТРОЛЬ перевищує норму в 64 рази, тобто 640 мг/кг. Це щось неймовірне. Але найбільшою проблемою виявився вміст бензолу, дворазове і більше перевищення допустимого рівня цієї токсичної речовини виявлено у абсолютно у всіх аутсайдерів. Так, в зразку бензину А95, який було придбано на АЗС мережі RUR, в лабораторії знайшли абсолютний «рекорд» за весь час досліджень – 10,2 % (!!). Це в десять разів більше граничної норми! Нагадаємо, це небезпечна сполука, від якої утворюється нагар та відбувається перегрів двигуна. При таких захмарних вмістах бензолу, проблеми зі здоров'ям у водіїв та пішоходів практично неминучі. Як і майже однозначна поломка автомобіля, витрата коштів і нервів.

Загалом, результати дослідження наштовхують на цілком очевидні висновки. У той час, поки лідери ринку по всіх закутках Європи контрактують обсяги нормального палива, «бодяжники» користуються складною ситуацією та заробляють надприбутки на нашому здоров'ї та бюджетах автомобілістів. При цьому вже навіть не намагаються дотримуватися хоч якихось правил. Інвестують десятки мільйонів гривень у нові «виробництва», оскільки легальних НПЗ більше не залишилося, вони зруйновані ракетними ударами агресора. При цьому виникає й інше питання – вони мали логістичні можливості, коли ринок задихався від дефіциту, але вони не поспішали їх задіяти. Чи не схоже це на свідомий саботаж? Відповідь мають надати відповідні органи. Важливо пам'ятати, що Перемога не за горами, і у мирному житті не має бути жодного контрафакту та підробок. Із цим необхідно боротися. І думати про це треба вже зараз.

Вадим Кривенко.

АЗС (дослідження по ДСТУ 7687:2015) Октанове число (дослід. метод) (норматив – не менш 95 од.) Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг) Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів (в %, не більш 35) Об’ємна частка бензолу (в %, не більш 1.0)
WOG 97,7 7 25,5 0,68
ОККО 96,8 9 14,7 0,21
PRIME 96 6 30,7 0,19
КLO 96,8 7 29 0,93
AVANTAGE 7 96 3 28,5 0,97
ZOG 96,1 7 31,6 0,45
ANP 96,3 9 29,0 0,95
SOCAR 96,1 15 31,8 0,89
BVS 97,2 14 30,4 0,98
NEFTEK 96,3 10 29 0,95
БРСМ НАФТА 97,1 277 37,3 2,40
MARSHALL 93,3 8 8,2 2,39
ВЕСТА 92 35 34,4 2,27
RUR 78,8 10 24,1 10,20
NG 96 150 25,4 1,64
УКРПЕТРОЛЬ 93,5 640 20,4 2,91
NPG 93,4 68 10,8 2,86
БОЧКА 1 (КИЇВ) 85,8 22 10,4 2,34
БОЧКА 2 (ДНІПРО) 95,8 20 30,8 2,12


азс a95

Views: 6297