Квест із «зимовою» соляркою
Несподівано в країні вдарили серйозні морози, що змусило українських автолюбителів хвилюватися за акумулятори, а власників дизельних машин - і за якість дизельного пального. Як відомо, цей вид палива за низьких температур має тенденцію перетворюватися в «кисіль», який в свою чергу перетворює авто в «нерухомість». Але людський геній придумав додавати в дизельне паливо спеціальні присадки, які не дають «випасти» в осад парафіну, і зберегти свої властивості навіть у люті морози. Задоволення це не дешеве, тому часто недобросовісні продавці намагаються зекономитина морозостійкості. Інститут споживчих експертиз вирішив перевірити мережі АЗС на наявність дійсно зимового дизпалива і відібрав проби в півтора десятках найпопулярніших мереж. І з'ясував, на якому ж з них можна сміливо кататися, коли за вікном доходить до мінус 25 за Цельсієм.
Хто «під прицілом»?
Експерти постаралися зробити максимальну вибірку, відібравши проби в мережах як з всеукраїнським статусом, так і у невеликих і середніх регіональних ритейлерів. У сертифіковану лабораторію вирушили зразки «важкого» палива з заправок WOG, ОККО, БРСМ-Нафта, Prime, Chipo, Klo, Amic, ANP, Glusco, Avantage 7, Shell, Sunoil, а також U.GO. Крім товарних сортів, досліджували і фірмові «коктейлі», збагачені різними присадками. Дослідження проводилися за п'ятьма основними параметрами, що регулюються ДСТУ 7688 до: 2015: гранична температура фільтрації, цетановий індекс, вміст сірки і температура спалаху.
«Звичайний» дизель.
Власне, «звичайного» дизельного палива як такого вже і не має, все вони маркуються як «євро». Насамперед експерти випробували зразки в морозильній камері. Результати виявилися несподіваними - всі проби не просто відповідали нормативам (мінус 20 ° С), а й продемонстрували запас! Більш того, три зразки з 12 і зовсім виявилися «арктичними». Дизельне пальне від БРСМ-Нафта показало результат мінус 34 ° С, трохи нижче у Prime (- 33 ° С) і у Chipo (- 32 ° С). За словами експертів, таку турботу про споживачів вони побачили вперше. Решта учасників також показали відмінні результати, з «мінімальним» запасом у Amic в - 25 ° С. Далі заміряли цетановий індекс, що відображає вплив на паливо присадок, що поліпшують його цетанове число. Чим індекс вище, тим легше двигун запускається в мороз і стабільніше працює. На цей раз складнощів з подоланням порогу в мінімальні 46 одиниць ні в кого не виникло. І знову найбільший запас "міцності" - у зразків БРСМ-Нафта (53,6 одиниць) і Prime (53,5 одиниць), хороші результати також показали проби Shell і Chipo. Ну а що з головним ворогом екології та паливної системи - сіркою? При згорянні концентрат сірчаної і сірчистої кислот не тільки закоксовує нейтралізатори і паливну апаратуру, а й подразнює слизову оболонку людини. Якщо раніше з "підвищеною кислотністю" мирилися через непогані змащувальні властивості сірки, то з винаходом досконалих присадок сірці був оголошений бій. З кожною новою євро нормою, її має залишатися все менше: прийнятий в 1999 році Euro-3 допускав наявність 350 ррm (мг / кг) сірки в 1 кг, то введений десять років по тому (і нині чинний в Україні) Євро-5 - не більше 10 ррm. А ось тут у двох зразків виявилися проблеми. І якщо дизпаливо від ANP «посковзнувся» незначно - 16,5 мг / кг, замість 10 дозволених, то в пробі, придбаної на АЗС «Інтерфло» в Києві - 163 мг / кг! При тривалому використанні в сучасних авто палива з таким вмістом сірки, можуть статися неприємні фінансові проблеми з ремонтом. Ну а лідируюча четвірка (БРСМ-Нафта, Prime, Chipo, Avantage 7) уклалася в 5-7 мг / кг. Ну і нарешті температура спалаху. Даний параметр може показати, чи не потрапляли в «солярку» сторонні компоненти. Порушень у учасників не виявлено, самі високі показники - у Shell і БРСМ-Нафта.
«Іменні» сорти.
Якщо такі результати демонструє «звичайна» солярка, то що ж буде з преміальними сортами, які продаються на 1-2 гривні за літр дорожче? І тут очікування не підвело експертів. Всі зразки (Mustang diesel, Pulls diesel, БРСМ-Нафта ДП Євро Плюс, V-Power, Ventus Diesel і вітчизняний SHEBEL ДТ) виявилися «арктичними» сортами із захмарними показниками морозостійкості. «Фірмове» пальне від WOG, БРСМ-Нафта і SHEBEL ДТ витримали температуру нижче 40 ° С! Особливо порадували результати палива вітчизняного SHEBEL ДТ - крім заявлених показників по температурі іфльтрованості, в зразку практично була відсутня шкідлива сірка - менше 3 мг / кг. Модернізація і контроль якості дають свої плоди. В цілому, експерти рекомендують у разі потреби виїжджати в сильні морози (особливо на довгі відстані), заправлятися тільки таким паливом.
У сухому залишку.
Схоже, в мережах АЗС «злякалися» морозів більше, ніж самі автолюбителі. У будь-якому випадку, така підготовка до сильних морозів не може не радувати. І хоча зараз прийшло потепління, зима ще не раз нагадає про свої права. Якщо ж говорити про тенденції на ринку, то експерти фіксують кардинальне зменшення некондиційного палива в продажу. Очевидно, що репутація все-таки коштує набагато дорожче, ніж швидкий прибуток. Разом з тим, не якісне дизельне паливо все ще проскакує на АЗС, навіть у великих мережах. Але на «підпарканних» заправках ризик нарватися на «бодягу» незрівнянно вище, і копійча на економія може вилитися в дорогий ремонт.
ДП ЄВРО
Дослідження по ДСТУ 7688:2015 до палива дизельного | Цетановий індекс (норматив – не менш 46 од.) | Гранична температура фільтрованості, не вище,°С (норматив – для марки З ( - 20°С ), для марки Арктика ( - 30°С )) | Температура спалаху в закритому тиглі, С (норматив – не нижче 55, С) | Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більше 10 мг/кг) |
БРСМ-НАФТА (ДП Евро) | 53,6 | – 34 | 64 | 5 |
SHELL (ДП Евро) | 52.2 | –29 | 61 | 8 |
PRIME (ДП Евро) | 53,5 | – 33 | 63 | 4 |
Chipo (ДП Евро) | 53,5 | – 32 | 62 | 5 |
AVANTAGE 7 | 51,4 | – 29 | 59 | 6 |
AMIC (ДП Евро) | 51,7 | – 25 | 60 | 8 |
GLUSCO (ДП Евро) | 51,6 | – 27 | 56 | 8 |
ANP (ДП Energy) | 51,1 | – 31 | 58 | 16,5 |
SUN OIL (ДП Евро) | 48,3 | – 29 | 59 | 7 |
KLO (ДП Евро) | 48 | – 29 | 57 | 9 |
Интерфло | 52,1 | – 30 | 62 | 162,5 |
Преміальні «іменні» сорта ДП
Дослідження по ДСТУ 7688:2015 до палива дизельного |
Цетановий індекс (норматив – не менш 46 од.) |
Гранична температура фільтрованості, не вище,°С (норматив – для марки З ( - 20°С ), для марки Арктика ( - 30°С )) |
Вміст сірки, мг\кг (норматив – не більше 10 мг/кг)) |
WOG (Mustang Diesel) | 55,2 | Нижче – 37 | 3 |
SHEBEL ДТ | 54,9 | Нижче – 37 | менше 3 |
БРСМ-НАФТА (ДТ Евро Plus) | 55,0 | Нижче – 37 | 4 |
Shell (V-Power) | 54,6 | – 35 | 7 |
ОККО (Pulls Diesel) | 54,5 | Нижче – 37 | 7 |
KLO (Ventus Diesel) | 53,7 | – 33 | 8 |
Views: 2992