В Україні склалася загрозлива ситуація на ринку AdBlue – причини.
16.08.2023
В Україні склалася загрозлива ситуація на ринку AdBlue – причини.
В Україні набирає обертів логістичний бум і його причиною є той факт, що весь імпорт і левова частина експорту йде через західні кордони «на колесах». Більшість сучасних вантажівок, які «ходять» на Європу, обладнані системами SCR(SelectiveCatalyticReduction), тобто каталізаторами, які за допомогою реагенту AdBlue очищують вихлопні гази дизельних двигунів до певних норм. Оскільки в Україні перевезення вантажним транспортом стрімко виросли, то відповідно виріс і попит на AdBlue. Разом з тим, з ринку пішов найбільший виробник цієї рідини бердянський AZMOL-ВР, а також багато експортерів з росії та білорусі. Виробництво ж і реалізація цього продукту є досить маржинальним і вигідним бізнесом. Хто зараз наповнює цей ринок, і що насправді продають під виглядом AdBlue, дослідили експерти столичного Інститут споживчих експертиз. Вони зібрали найбільш масові бренди у магазинах та на АЗС, та доправили їх до сертифікованої лабораторії. Результати показали, що продавці «ослиної сечі» в Україні поки що не перевелися..
Навіщо потрібен AdBlue і як все працює.
Спочатку невеликий лікбез. Реагент AdBlue – це розчин технічно чистої сечовини (32,5%) у демінералізованій воді (67,5%).Він застосовується як додаткова робоча рідина в дизелях, яка впорскується в потік відпрацьованих газів у присутності каталізатора – при цьому відбувається реакція перетворення шкідливого оксиду азоту на безпечні азот і воду. AdBlue не варто плутати зі звичайною сечовиною.Сечовина, вона ж карбамід, – це азотне добриво, добавка до кормів жуйних тварин, компонент окремих ліків тощо. Технології приготування цих продуктів сильно різняться, і хоч рідина досить проста у виробництві (порівняно, наприклад, з паливом), але тут велике значення мають якість компонентів, правильне дозування та умови зберігання.При цьому, якщо реагент не якісний, ця недорога рідина здатна вивести з ладу паливну систему, ремонт якої на дизельних авто може коштувати купу грошей.Крім того, ми всі дихаємо повітрям, в яке через неякісні компоненти потрапляють небезпечні оксиди, що загрожує нам різними захворюваннями. Власне, суть фальсифікації AdBlue полягає в тому, що виробники не використовують дорогий карбамід високого рівня очищення (марка А), а користуються дешевим сільськогосподарським. Крім того, вода застосовується не доочищена, демінералізована, а звичайна, «з-під крану».
Що буде, якщо використовувати не якісний AdBlue?
крім серйозних проблем для екології, а відповідно, і нашого з вами здоров’я, збільшення концентрації оксидів азоту у вихлопних газах веде до обмеження крутного моменту двигуна системою бортової діагностики. Тобто автомобіль або вантажівка просто перестає «їхати». Далі, використання не якісної рідини може призвести до блокування елементів дозування AdBlue, як правило, це призводить до виходу з ладу дорогих компонентів, які не підлягають ремонту. Крім того, можливе забруднення каталітичного блоку SCR, як результат – підвищений протитиск, аж до повного блокування вихлопної системи. І насамкінець, виникнення відкладень сечовини у нейтралізаторі, щоведе до механічного пошкодження елементів системи очищення відпрацьованих газів. Кожна з вищевказаних причин – десятки і сотні тисяч гривень на заміну та ремонт з кишені власника.
Михайло, власник дизельного авто LandRover
«Минулого тижня з колегою поїхали в службових справах до Австрії. Перед перетином кордону залив повний бачок AdBlue на одній з відомих українських мереж АЗС. За кілька днів на бортовому комп’ютері з’явилося повідомлення «Виявлено неякісну рідину для очищення дизельних вихлопних газів. Авто заблокується через 660 км.» А нам до Ужгорода залишалося 830 км. Довелося весь час не вимикати двигун, оскільки повторний пуск був би неможливий, і проситися на кордоні без черги. В підсумку авто таки заблокувалося, останні 100 км. довелося їхати на евакуаторі. На СТО проблему вирішили за 20 тис. грн.»
Костянтин, власник комбайну CLAAS
«Залили недорогий AdBlue після чого загорілися лампи несправності SCR і агрегат перестав видавати необхідну потужність і вийшов в аварійний режим. Довелося терміново відмикати систему і перепрощивати блок управління двигуном.Збитки від простою і вартість ремонту склали десятки тисяч гривень»
Що знайшли в лабораторії?
В принципі, знайти в продажу реагент AdBlue або його замінники не виявилося проблемою, дефіциту не спостерігається. Речовина продається як в автомагазинах, так і на майже кожній АЗС. «Під приціл» дослідників потрапили реагенти AdBlue від CrossChem (КросХім є одним з найбільших виробників в Україні), який реалізується в мережах АЗС AMIC, WOG, OKKO, KLO та ін., ChemElements (реагент Puredrive, завод розташований у м. Черкаси), реалізується в мережі WOG, БРСМ-Нафта (EcoBlue, виробляється згідно ТУ і не є запатентованим реагентом AdBlue), реалізується у власній мережі АЗС, TIZCarbo-gaz, реалізується в магазинах ATЛ, і нарешті, Блютек, реалізується в мережі АЗС Marshall.
На жаль, дослідження показали, що лише два зразки є якісними, дійсно європейськими, і відповідають всім нормам ISO 22241. Тільки реагенти AdBlue виробництва CrossChem (КросХім) та Puredrive,ChemElements черкаського виробництва мають найнижчі концентрації альдегідів, та інших хімічних речовин. Це свідчить про високу культуру виробництва і зберігання, а також про використання правильних і якісних компонентів. Ці реагенти не приведуть до поломок системи, і іх можна без обмежень використовувати як на вантажівках, так і в легкових авто.
У реагентах EcoBlue(БРСМ-Нафта), TIZCarbo-gazперевищено масову концентрацію альдегідів (відповідно, 5,3 та 7,1 мг/кг при нормативі не більше 5). Також в цих зразках, а також в реагенті Блютек, виявлено перевищення вмісту натрію. У EcoBlue(БРСМ-Нафта) це майже чотирикратне перевищення, Блютек восьмикратне, а у TIZCarbo-gazвзагалі двадцятикратне! Природньо, назвати якісними ці реагенти не можна. Такі показники можуть говорити про те, що при виробництві погано очищують воду, яку використовують для реагенту, а солі з води можуть забити пори каталізатора. Непорядок з натрієм також опосередковано може сигналізувати про те, що в рідині може знаходитися антизлипальна добавка. Як вона туди потрапила? Дуже просто – в сільському господарстві карбамід використовують також як добриво – і щоб зручніше було розкидати гранулят по полях, обробляють його модифікатором, який запобігає злипанням гранул.Але що добре для добрива, то смертельно для двигуна: такий модифікатор виводить з ладу систему селективної каталітичної нейтралізації SCR і вузли вихлопної системи.
В зразку Блютек було виявлено перевищення концентрації магнію, калію та фосфатів, а TIZCarbo-gaz також має більш ніж трикратне перевищення калію. Всі ці домішки негативно вплинуть на роботу каталізатора, що в цілому призведе до зниження його ефективності, а згодом вся користь від системи очищення відпрацьованих газів взагалі вийде з ладу, втративши своє початкове призначення.При такому значному перевищенні норми домішок може статися навіть накопичення вапняних відкладень, які закупорять блок SCR, а згодом і всю вихлопну систему.
Заливати «добрива» в авто – це не добре.
Отже, тест показав, що 70 відсотків українського ринку AdBlue не відповідає нормативам ISO 22241, і скоріше всього, виготовляється в кустарних умовах із не придатних сільськогосподарських компонентів. Тож власникам вантажівок і дизельних легковиків не слід легковажно відноситись до вибору AdBlue. Недешева система вашого авто можливо і зможе перенести 1-2 заправки неякісним реагентом, але якщо процес буде системним, біда прийде, звідки не чекали. Крім того, пані Екологію також ніхто не відміняв, і так безпардонно її відштовхувати теж не комільфо. Всім же хочеться дихати чистим повітрям?
Результати випробувань
Найменування показника, одиниця вимірювання | Нормазгідно з вимогами НД | ||||||
CrossChem(КроссХім, AMIC, WOG, OKKO, KLO) | ChemElements (WOG) | EcoBlue(БРСМ-Нафта) | TIZ Carbo-gaz (АТЛ) | Блютек (Marshall) | Метод випробувань | ||
Країна-виробник | Україна | Україна | Україна | Україна | Україна | ||
1.Вміст карбаміду, %, у межах | 31,8-33,2 | 32,4 | 32,3 | 32,4 | 32,63 | 32,51 | ISO 22241-2:2019, додаток C |
2.Показник заломлення при 200С, у межах | 1,3814-1,3843 | 1,3828 | 1,3820 | 1,3827 | 1,3832 | 1,3831 | ISO 22241-2:2019,додатокС |
3.Лужність, %, не більше | 0,2 | 0,03 | 0,02 | 0,02 | 0,006 | 0,003 | ISO 22241-2:2019, додатокD |
4.Масова частка біурету, %, не більше | 0,3 | 0,14 | 0,16 | 0,17 | 0,17 | 0,18 | ISO 22241-2:2019,додаток Е |
5.Масова концентрація альдегідів, мг/кг, не більше | 5 | 0,23 | 0,83 | 5,3 | 7,1 | 2,6 | ISO 22241-2:2019, додатокF |
6.Масова концентрація нерозчинного осаду, мг/кг, не більше | 20 | 3,1 | 2,6 | 3,4 | 2,9 | 3,7 | ISO 22241-2:2019, додатокG |
7.Масова концентрація фосфатів, мг/кг, не більше | 0,5 | 0,3 | 0,01 | 0,02 | 0,04 | 0,68 | ISO 22241-2:2019, додатокН, |
8.Масова концентрація алюмінію, мг/кг, небільше | 0,5 | 0,01 | 0,01 | 0,015 | 0,01 | 0,14 | ISO 22241-2:2019, додаток І |
9.Масова концентрація кальцію, мг/кг, не більше | 0,5 | 0,04 | 0,06 | 0,02 | 0,01 | 0,12 | |
10.Масова концентрація хрому, мг/кг, не більше | 0,2 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | |
11.Масова концентрація міді, мг/кг, не більше | 0,2 | 0,155 | 0,013 | 0.049 | 0.05 | 0,0034 | |
12.Масова концентрація заліза , мг/кг, не більше | 0,5 | 0,155 | 0,013 | 0,049 | 0,05 | 0,0034 | |
13.Масова концентрація калію, мг/кг, не більше | 0,5 | 0,18 | 0,24 | 0,49 | 2,22 | 0,88 | |
14.Масова концентрація магнію, мг/кг, не більше | 0,5 | 0,22 | 0,33 | 0,01 | 0,12 | 0,66 | |
15.Масова концентрація натрію, мг/кг, не більше | 0,5 | 0,49 | 0,50 | 2,2 | 10,0 | 4,0 | |
16.Масова концентрація нікелю, мг/кг, не більше | 0,2 | 0,155 | 0,013 | 0,049 | 0,05 | 0,0034 | |
17.Масова концентрація цинку, мг/кг, не більше | 0,2 | 0,155 | 0,013 | 0,049 | 0,05 | 0,0034 |