Як впливає вміст спирту в бензині на економічність та швидкість – експеримент.
19.08.2025

Нещодавній закон № 3769-IX про введення нормативу на додавання біоетанолу в бензин А-95 створив немало паніки серед автомобілістів. Зараз його відтермінували на невизначений час, але процес вже запущено – спирт в бензині вже є і буде. Нещодавнє дослідження бензину А-95, яке провів Інститут споживчих експертиз місяць тому виявило, що зараз у мережах АЗС реалізують пальне з вмістом спирту від 5 до 10 відсотків. Аби визначити, як це вплине на реальні експлуатаційні показники, такі як витрата пального, потужність та динаміку авто, експерти Інституту споживчих експертиз здійснили цікавий експеримент. Суть його полягала в порівняльному тесті бензинів А-95, придбаних в різних мережах АЗС, на спеціальному динамометричному стенді. Це дозволило зімітувати дорожні умови, близькі до реальних.
Для дослідження експерти придбали шість зразків бензину А -95 з популярних мереж різного цінового діапазону – від преміальних до так званих дискаунтерів. Одне з найдорожчих на ринку ОККО, «дев’яносто п’ятий» з середини цінового діапазону (UKRNAFTA, AMIC, PARALLEL), а також одні з найдешевших AVANTAGE 7 та БРСМ-НАФТА.
Головною ціллю дослідників стало завдання визначити різницю між цими зразками в енергетичних показниках (потужності віддачі двигуна, крутного моменту), а також заміряти реальний розхід пального в умовах, наближених до ідеальних.
Для цього експерти використали дуже точний динамометричний стенд Dynapack, сертифікований провідними міжнародними органами. На цьому агрегаті можна моделювати реальні умови руху - починаючи від навантаження на ходову частину і закінчуючи набігаючим потоком повітря, швидкість якого змінюється зі зміною швидкості на спідометрі автомобіля. Експерти заміряли крутний момент на всіх зразках бензину, потужність і за допомогою витратоміра визначили витрата палива і економічність. Агрегатоносієм було обрано популярне авто NISSANQASHQAI2023року випуску з пробігом 35 тис.км, з автоматичною трансмісією.
В цілому, було зроблено кілька десятків циклів вимірів. Заміри робилися в режимі «траси», тобто на вищій передачі в діапазоні швидкостей від 80 до 100 км /ч., а також в імітації режиму руху в місті.
Результати випробування дали відповідь на питання, яке турбує багатьох українських автомобілістів - чи впливає кількість біоетанолу в бензині на економічність і динаміку? Почали з замірювання енергетичних параметрів – крутного моменту та потужності. Найбільшим момент виявився на пальному від UKRNAFTA(195 Нм), майже стільки ж і у AMIC і PARALLEL (194 і 193 Нм відповідно). А ось у БРСМ-НАФТА, з найбільшим вмістом спирту, крутний момент значно нижчий – 181 Нм, більш, ніж на 6 %. Потужність розподілилася більш рівномірно, найкращі результати у зразків UKRNAFTAта AMIC– по 140 к.с., а також PARALLELі AVANTAGE 7 (139 і 138 к.с.).
Витрату пального замірювали у міському та заміському циклах. У міському найменше авто витратило бензин на зразках UKRNAFTA (10,5 л./100 км.), AMIC та PARALLEL(по (10,6 л./100 км.). А от на більш «спиртовому» А-95 БРСМ-НАФТА результат був просто шалений - 12,3 л./100 км.!
У заміському циклі картина змінилася – тут результати більш рівні. На бензинах UKRNAFTA та PARALLEL розхід пального склав 6,8 та 6,9 л./100 км., AMIC рівно 7, AVANTAGE 7 та ОККО по 7,2 л./100 км., БРСМ-НАФТА - 7,5 л./100 км. Відповідно, на повному баку тестове авто найбільше проїхало на А-95 UKRNAFTA – 882 км., найменше – на БРСМ-НАФТА, 800 км. На бензині з ОККО та AVANTAGE 7 відстань однакова, 833 км.
Що ж стосується динаміки розгону, то найшвидшим авто виявилося при використанні «дев’яносто п’ятого» від UKRNAFTA та AMIC, 9,5 та 10 секунд відповідно. PARALLEL, ОККО та AVANTAGE 7 показали однаковий, теж цілком пристойний результат в 11 секунд «до сотні». А ось на пальному від БРСМ-НАФТА, тестовий QASHQAI набирав «сто» за довгих 15 секунд.
Загалом, тест показав, що біоетанол сам по собі в пальному не шкідливий, і майже не впливає на експлуатаційні характеристики. Разом з тим, очевидно, що чим більше в пальному «спирту», тим гірша динаміка та більшає витрата. І якщо у випадку додавання 2-3 відсотків різниця фактично не помітна, то додавання 10 і більше відсотків серйозно збільшують розхід пального, а відповідно, б’ють по кишені автовласників. Поки закон про додавання біоетанолу «на паузі», серйозні мережі АЗС, судячи з результатів тесту, намагаються продавати бензин А-95 з мінімальним вмістом біоетанолу. Але ситуація може змінитися, якщо держава знову «увімкне» «спиртові» вимоги.
Олександр Бабенко.
Параметр | UKRNAFTA | ОККО | БРСМ-НАФТА | AMIC | PARALLEL | AVANTAGE 7 |
Максимальний крутний момент М, Нм | 195 | 191 | 181 |
194 |
193 |
192 |
Максимальна потужність N, к.с. | 140 | 138 | 137 |
140 |
139 |
138 |
Фактична витрата пального, міський цикл, л/100 км. | 10,5 | 10,8 | 12,3 |
10,6 |
10,6 | 10,7 |
Фактична витрата пального, заміський цикл, л/100 км. | 6,8 | 7,2 | 7,5 | 7,0 | 6,9 | 7,2 |
Відстань, подолана на повному баці пального (60 л, заміський цикл), км | 882 | 833 | 800 | 857 | 869 | 833 |
Відстань, подолана на 100 л. пального, км (заміський цикл) | 1470 | 1388 | 1333 | 1428 | 1449 | 1388 |
Максимальна швидкість, км\год | 179 | 180 | 180 | 183 | 180 | 181 |
Розгін 0 – 100 км/год | 9,5 | 11 | 15 | 10 | 11 | 11 |
Роздрібна вартість, грн/л. | 59,49 | 61,99 | 54,99 | 58.99 | 58,49 | 54,95 |