​Як впливає вміст спирту в бензині на економічність та швидкість – експеримент.

19.08.2025

Нещодавній закон № 3769-IX про введення нормативу на додавання біоетанолу в бензин А-95 створив немало паніки серед автомобілістів. Зараз його відтермінували на невизначений час, але процес вже запущено – спирт в бензині вже є і буде. Нещодавнє дослідження бензину А-95, яке провів Інститут споживчих експертиз місяць тому виявило, що зараз у мережах АЗС реалізують пальне з вмістом спирту від 5 до 10 відсотків. Аби визначити, як це вплине на реальні експлуатаційні показники, такі як витрата пального, потужність та динаміку авто, експерти Інституту споживчих експертиз здійснили цікавий експеримент. Суть його полягала в порівняльному тесті бензинів А-95, придбаних в різних мережах АЗС, на спеціальному динамометричному стенді. Це дозволило зімітувати дорожні умови, близькі до реальних.

Для дослідження експерти придбали шість зразків бензину А -95 з популярних мереж різного цінового діапазону – від преміальних до так званих дискаунтерів. Одне з найдорожчих на ринку ОККО, «дев’яносто п’ятий» з середини цінового діапазону (UKRNAFTA, AMIC, PARALLEL), а також одні з найдешевших AVANTAGE 7 та БРСМ-НАФТА.

Головною ціллю дослідників стало завдання визначити різницю між цими зразками в енергетичних показниках (потужності віддачі двигуна, крутного моменту), а також заміряти реальний розхід пального в умовах, наближених до ідеальних.

Для цього експерти використали дуже точний динамометричний стенд Dynapack, сертифікований провідними міжнародними органами. На цьому агрегаті можна моделювати реальні умови руху - починаючи від навантаження на ходову частину і закінчуючи набігаючим потоком повітря, швидкість якого змінюється зі зміною швидкості на спідометрі автомобіля. Експерти заміряли крутний момент на всіх зразках бензину, потужність і за допомогою витратоміра визначили витрата палива і економічність. Агрегатоносієм було обрано популярне авто NISSANQASHQAI2023року випуску з пробігом 35 тис.км, з автоматичною трансмісією.

В цілому, було зроблено кілька десятків циклів вимірів. Заміри робилися в режимі «траси», тобто на вищій передачі в діапазоні швидкостей від 80 до 100 км /ч., а також в імітації режиму руху в місті.

Результати випробування дали відповідь на питання, яке турбує багатьох українських автомобілістів - чи впливає кількість біоетанолу в бензині на економічність і динаміку? Почали з замірювання енергетичних параметрів – крутного моменту та потужності. Найбільшим момент виявився на пальному від UKRNAFTA(195 Нм), майже стільки ж і у AMIC і PARALLEL (194 і 193 Нм відповідно). А ось у БРСМ-НАФТА, з найбільшим вмістом спирту, крутний момент значно нижчий – 181 Нм, більш, ніж на 6 %. Потужність розподілилася більш рівномірно, найкращі результати у зразків UKRNAFTAта AMIC– по 140 к.с., а також PARALLELі AVANTAGE 7 (139 і 138 к.с.).

Витрату пального замірювали у міському та заміському циклах. У міському найменше авто витратило бензин на зразках UKRNAFTA (10,5 л./100 км.), AMIC та PARALLEL(по (10,6 л./100 км.). А от на більш «спиртовому» А-95 БРСМ-НАФТА результат був просто шалений - 12,3 л./100 км.!

У заміському циклі картина змінилася – тут результати більш рівні. На бензинах UKRNAFTA та PARALLEL розхід пального склав 6,8 та 6,9 л./100 км., AMIC рівно 7, AVANTAGE 7 та ОККО по 7,2 л./100 км., БРСМ-НАФТА - 7,5 л./100 км. Відповідно, на повному баку тестове авто найбільше проїхало на А-95 UKRNAFTA – 882 км., найменше – на БРСМ-НАФТА, 800 км. На бензині з ОККО та AVANTAGE 7 відстань однакова, 833 км.

Що ж стосується динаміки розгону, то найшвидшим авто виявилося при використанні «дев’яносто п’ятого» від UKRNAFTA та AMIC, 9,5 та 10 секунд відповідно. PARALLEL, ОККО та AVANTAGE 7 показали однаковий, теж цілком пристойний результат в 11 секунд «до сотні». А ось на пальному від БРСМ-НАФТА, тестовий QASHQAI набирав «сто» за довгих 15 секунд.

Загалом, тест показав, що біоетанол сам по собі в пальному не шкідливий, і майже не впливає на експлуатаційні характеристики. Разом з тим, очевидно, що чим більше в пальному «спирту», тим гірша динаміка та більшає витрата. І якщо у випадку додавання 2-3 відсотків різниця фактично не помітна, то додавання 10 і більше відсотків серйозно збільшують розхід пального, а відповідно, б’ють по кишені автовласників. Поки закон про додавання біоетанолу «на паузі», серйозні мережі АЗС, судячи з результатів тесту, намагаються продавати бензин А-95 з мінімальним вмістом біоетанолу. Але ситуація може змінитися, якщо держава знову «увімкне» «спиртові» вимоги.

Олександр Бабенко.

Параметр UKRNAFTA ОККО БРСМ-НАФТА AMIC PARALLEL AVANTAGE 7
Максимальний крутний момент М, Нм 195 191 181
194

193

192
Максимальна потужність N, к.с. 140 138 137
140

139

138
Фактична витрата пального, міський цикл, л/100 км. 10,5 10,8 12,3
10,6
10,6 10,7
Фактична витрата пального, заміський цикл, л/100 км. 6,8 7,2 7,5 7,0 6,9 7,2
Відстань, подолана на повному баці пального (60 л, заміський цикл), км 882 833 800 857 869 833
Відстань, подолана на 100 л. пального, км (заміський цикл) 1470 1388 1333 1428 1449 1388
Максимальна швидкість, км\год 179 180 180 183 180 181
Розгін 0 – 100 км/год 9,5 11 15 10 11 11
Роздрібна вартість, грн/л. 59,49 61,99 54,99 58.99 58,49 54,95

азс a95

Views: 26